economie

Elsevier Uw geld: vliegen met 3 truien om toeslag te voorkomen

Door Nic Vrieselaar - 02 juli 2014

De regels en tarieven voor het meenemen van ruim- en handbagage verschillen per maatschappij. Opletten voorkomt bijbetalen op het vliegveld.

Passagiers van prijsvechters als Ryanair weten al langer dat veel luchtvaartmaatschappijen de klant lokken met voordelige ticketprijzen, maar vervolgens voor veel zaken een toeslag vragen. Extra betalen om een koffer mee te nemen, bijvoorbeeld.

Inmiddels moeten ook klanten van maatschappijen als KLM daaraan geloven. Wie aan de toeslag wil ontsnappen door enkel met handbagage te reizen, moet oppassen: de spelregels verschillen per maatschappij.

Frequent flyers

KLM maakte in juni bekend dat ook de niet heel frequent vliegende frequent flyers eraan moeten geloven: bijbetalen voor het meenemen van een koffer of tas in de belly, het ruim van het toestel.

Het leek onvermijdelijk nadat tienduizenden Nederlanders zich aanmeldden voor het loyaliteitsprogramma van de maatschappij. KLM maakte in 2013 bekend dat reguliere passagiers in de blauwwitte vliegtuigen moesten gaan betalen voor hun koffers op Europese vluchten.

Wie het basislidmaatschap heeft, Ivory Flying Blue, betaalt in de economy-klasse straks 15 euro voor het heen en weer vliegen van 23 kilo ‘incheckbagage’ op een vlucht binnen Europa. Daarmee is de maatschappij trouwens relatief voordelig: Ierse prijsvechter Ryanair rekent in het hoogseizoen, afhankelijk van bestemming, tussen de 70 en 90 euro om 20 kilo bagage richting bestemming, en weer terug, te vliegen.

Handbagage

Het loont om zoveel mogelijk kleren en spullen mee te nemen in de handbagage. IATA, de internationale samenwerkingsorganisatie van luchtvaartmaatschappijen, stelt de maximummaat op 56 bij 45 bij 25 centimeter. Inclusief handvatten en wieltjes. Veel fabrikanten brengen koffers en tassen op de markt die daaraan precies voldoen, maar maatschappijen zijn niet verplicht zich daaraan te houden.

Zo mogen passagiers van Ryanair in het vliegtuig handbagage meenemen die maximaal 55 bij 40 bij 20 centimeter meet. Bij Corendon en KLM is het juist weer 55 bij 35 bij 25 centimeter. Budget-airline easyJet houdt zich aan de maximummaat, maar garandeert niet dat zulke grote koffers en tassen niet alsnog het ruim in moeten. Dat is overigens wel kosteloos.

Gewicht

Bij easyJet is er, net als bij chartermaatschappij Arkefly, ook geen maximumgewicht. ‘Spelregel is dat u de bagage zelf kunt opbergen in de bagagebakken boven uw hoofd,’ meldt de website van Arkefly. Een groot verschil met bijvoorbeeld Corendon, waar passagiers slechts 7 kilo handbagage mogen meenemen. Tas te hoog, te breed of te zwaar? Dan volgt onverbiddelijk een toeslag. Bij sommige vliegtuigmaatschappijen tot wel 110 euro voor een retourvlucht.

Vooraf meten en wegen voorkomt dat u bij de gate in allerijl de koffer moet plunderen en boeken moet dumpen om uw bagage onder het toegestane aantal kilo’s te krijgen.

Dit artikel verschijnt op 5 juli van dit jaar in weekblad Elsevier.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.