economie

Twitter doet het beter dan verwacht, meer advertentie-inkomsten

Door Shari Deira - 29 juli 2014

Het nettoverlies van Twitter verdrievoudigde het afgelopen kwartaal tot 145 miljoen dollar. De inkomsten uit advertenties zijn vorig kwartaal verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder.

Twitter verdiende vorig kwartaal 277 miljoen dollar (207 miljoen euro) aan advertenties. Dat was 129 procent meer dan een jaar eerder.

Uitgaven

De omzet van Twitter is met 312 miljoen dollar boven verwachting goed. Dat is een stijging van 125 procent. Het grote nettoverlies komt vooral door uitgaven gerelateerd aan beloningen in aandelen.

Zonder die kostenpost van 158 miljoen dollar resteerde een winst van bijna 15 miljoen euro. Dat opgeschoonde winstcijfer was beter dan analisten hadden voorspeld.

Advertenties

Het aantal twitteraars is wereldwijd gestegen met bijna een kwart, tot 271 miljoen mensen wereldwijd. Zij bekeken hun timeline vorig kwartaal in totaal 173 miljard keer, 15 procent meer dan in het tweede kwartaal van vorig jaar.

Twitter verdiende per duizend blikken op een tijdlijn 1,60 dollar aan advertenties, tegen 0,80 dollar in 2013. Door de nieuwe cijfers steeg het aandeel van Twitter in de handel nabeurs met liefst 30 procent.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.