Servaas van der Laan

Booking.com-scenario dreigt voor restaurants

Door Servaas van der Laan - 30 november 2017

Restauranthouders zijn boos omdat bestelplatform Thuisbezorgd.nl de commissies verhoogt. Maar kunnen ze nog wel zonder de besteldienst?

Takeaway.com, het moederbedrijf van bestelplatform Thuisbezorgd.nl, gaat de tarieven verhogen. Voor elke bestelling via het platform moet de restauranthouder niet 12, maar 13 procent van het bedrag afdragen aan Takeaway.

Dat lijkt een kleine verhoging, maar voor horecaondernemers voelt het als een glijdende schaal.  Een paar jaar geleden bedroeg de commissie nog 6 procent.

Volgens Jitse Groen, oprichter van de internetdienst, moet zijn bedrijf de commissies verhogen omdat het verlieslatend is vanwege internationale uitbreiding. In het buitenland heeft Takeaway geduchtere concurrenten dan in eigen land.

Booking.com

Voor restauranthouders dreigt zo een scenario dat hoteliers bekend voor zal komen. Ook zij gaven hun bestellingen, in hun geval ‘boekingen’ geheten, steeds meer uit handen aan Booking.com. De in Nederland opgerichte boekingssite hanteerde in het begin ook lage commissies, maar schroefde ze steeds verder op. Dit kon het platform doen omdat de hoteliers afhankelijk waren geworden van de boekingssite. Ze hadden hun eigen boekingsplatform verwaarloosd en hun marketingbudgetten teruggeschroefd. De boekingen kwamen toch wel binnen. Sommigen betalen daardoor nu commissies tot wel 26 procent van een boeking.

Het verhaal heeft twee kanten. Veel, met name kleinere hotels, zouden zelf nooit in staat zijn om met online marketing zoveel boekingen binnen te halen als met booking.com. Tegelijkertijd is het nooit goed als de omzet zo afhankelijk is van één grote, externe partij.

Kleintjes worden gevonden

Hetzelfde speelt bij de restauranthouders. Thuisbezorgd doet, hoewel de naam anders doet vermoeden, meestal niet de bezorging voor de restaurants. Dat moeten ze nog steeds zelf doen. Maar voor het percentage van nu 13 procent zorgt het platform er wel voor dat de kleinste pizzeria’s en shoarmazaakjes door het grote publiek gevonden kunnen worden.

De restauranthouders proberen nu een blok te vormen tegen Takeway. Maar ook hier leert de ervaring uit het hotelwezen dat de internetbedrijven hier ongevoelig voor zijn.

De enige die in staat is ze te stoppen is de rechter. Zo stak de Duitse rechter een stokje voor de pariteit-clausule die booking.com hanteerde. Dit hield in dat hoteliers op hun eigen site geen lagere prijzen mogen hanteren dan op booking.com. Thuisbezorgd hanteert ook een vergelijkbare clausule.

Heft in eigen handen

Misschien moeten de restauranthouders in de leer bij sommige hoteliers die onder het juk van booking.com uit zijn gekomen door weer zelf verantwoordelijk te worden voor de boekingen.

Met speciale acties en voordeeltjes proberen deze hotels klanten weer naar de eigen site te lokken. Dit kost ook geld en moeite, maar daar krijg je ondernemersvrijheid voor terug.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.