juist

Gedeelde Smarts

Door Jette van Exter - 04 september 2013

Je auto delen stoffig? Welnee. Autodeelbedrijven als Car2Go en Snappcar verkopen vrijheid en flexibiliteit aan jonge stedelingen: ‘Niet eigendom, maar toegang tot goederen en diensten is wat telt voor de smartphonegeneratie.’

Een klein beetje gas en de auto schiet naar voren. De wuppies op het dashboard wankelen: een bruid en bruidegom. ‘Hij wordt vooral voor bruiloften gehuurd,’ legt Jan Dankers (33) uit, de eigenaar van de rood-witte Mustang die ik via Snappcar heb gehuurd.

Snappcar is de nieuwste tak binnen het autodelen, een systeem waarbij particulieren hun eigen auto’s huren en verhuren. Deze vorm werd in 2011 geïntroduceerd en is sterk in opmars. Zo verhuurt Hannah haar Mini cabrio, mag u voor 100 euro een dagje in Davids Porsche Boxter rijden en is er de Jeep Grand Cherokee van Oscar voor als u met vakantie gaat. Mits u de auto buiten kantooruren komt ophalen.

Babyboomers

De laagdrempeligheid van deze vorm van verhuur draagt bij aan de groei van het aantal deelauto’s. Begin dit jaar reden in Nederland 5.275 deelauto’s rond, een stijging van 86 procent ten opzichte van 2012.
‘De auto is niet langer een statussymbool. Voorheen was het een bewijs dat je succes had in het leven, maar daarvoor zijn tegenwoordig vele andere manieren.’ Friso Metz (33) doet onderzoek naar autodelen voor het Kennisplatform Verkeer en Vervoer. De babyboomgeneratie zag de auto als dé manier om zichzelf te ontplooien, jongeren beschouwen de auto als gebruiksvoorwerp.

‘Niet eigendom, maar toegang tot goederen en diensten is wat telt voor de smartphonegeneratie,’ zegt sociale innovator Rachel Botsman in haar boek What’s Mine is Yours. De verkoop van auto’s onder jongeren daalt hard en de auto-industrie ziet deelauto’s als mogelijke oplossing. Zo kan de industrie blijven produceren en kunnen producenten jongeren toch aan hun merk binden.

Schichtig

Werd autodelen voorheen gezien als iets voor ‘geitenwollensokkentypes’, nu is het een teken van flexibiliteit. Deelnemers zijn vaak hoogopgeleid en vallen in de hoogste inkomensklassen. ‘Waar vroeger de huisarts en notaris als eersten in de auto stapten, stappen die er nu al eerste uit,’ zegt Henry Mentink (60), directeur van deelautobedrijf MyWheels.

Dat wil niet zeggen dat er geen status kleeft aan het type auto waarin je rijdt. Als ik in de saaie rode GreenWheels Peugeot 107 stap, kijk ik stiekem toch even schichtig om me heen. Het is geen auto waarin ik per se gezien wil worden. Ik betrap mezelf erop dat ik net wat rechter ga zitten in het blauw-witte Car2Go Smartje.

Gemak is een belangrijk argument voor het gebruik van deelauto’s. Heeft de deelautomobilist een auto nodig, dan reserveert hij er eentje in de buurt voor de gewenste periode. Hij heeft geen zorgen over verzekeringen, onderhoud en heeft gegarandeerd een parkeerplaats.

Ikea

Het type auto kan hij afstemmen op het doel van de rit. Voor een afspraak in het centrum is er de compacte stadsauto, een bezoekje aan Ikea wordt gedaan met een bestelauto en gaat hij met vakantie, dan huurt hij een comfortabele stationwagen.

Automobilisten die per jaar maximaal 15.000 kilometer rijden, zijn al snel 100 tot 200 euro per maand voordeliger uit met een deelauto.

Daar komt bij dat autodelen een positief effect heeft op het milieu: het aantal autokilometers daalt met zo’n 20 tot 30 procent, omdat autodelers kritischer zijn op hun autogebruik. Bovendien is de deelauto doorgaans kleiner en zuiniger en in veel gevallen relatief nieuw. Dit alles zorgt ervoor dat een deelautomobilist minder CO2 uitstoot.

De groei van het aantal deelauto’s is het grootst in de Randstad, met Amsterdam als koploper, maar ook in de provincie stijgt het gebruik. In driekwart van alle gemeenten staat inmiddels tenminste één deelauto. Terwijl dit in 2012 in eenderde van alle gemeenten het geval was.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.