René van Rijckevorsel

Juist, het nieuwe maandblad van Elsevier

Door René van Rijckevorsel - 28 juni 2013

Juist is het maandelijkse broertje van weekblad Elsevier. Een nieuw tijdschrift, ja. Hoe opwindend is het om juist nu met een maandblad te kunnen komen, in een tijd dat zo veel zwartkijkers er welbehagen in scheppen om alles wat wordt gedrukt dood te verklaren – Juist is overigens ook online en op de iPad te lezen.

Dat is niet alleen maar opwindend. De komst van Juist zien wij ook als bijna noodzakelijk. Een tijdschrift als Juist had er al moeten zijn – een blad met een brede horizon voor intelligente lezers.

Positief denken

Juist is er voor iedereen die graag verder kijkt dan het dagelijkse gedoe, die vooruit wil. Juist omdat zij vertrouwen hebben in de toekomst, positief durven denken.

Want in deze hectische tijd van internet en smartphones ontnemen hypes en trending topics te vaak het zicht op wat er gewoon goed gaat in de wereld.

Pijlers

Juist is een product van de makers van Elsevier. Naast artikelen van beeldbepalende redacteuren, treft u een aantal verrassende medewerkers aan.

Nieuwsgierigheid, feitelijkheid en geloof in vooruitgang en ondernemerschap zijn net als in weekblad Elsevier de pijlers van Juist.

Wel kozen we voor een ander ritme, langere verhalen, een ander formaat, mat papier en meer ruimte voor beeld.

Accenten

Uiteraard legt Juist het accent op de onderwerpen die ook in het weekblad domineren: politiek, buitenland en economie. Maar we blijven weg van de waan van de week. Daarnaast is er veel aandacht voor innovatie en wetenschap, en maken we ruim baan voor cultuur. Natuurlijk worden de ‘goede kanten van het leven’ niet vergeten.

Bekende Nederlander

Interviews met weer een bekende of semi-bekende Nederlander zult u in Juist niet snel aantreffen. Nee, wij laten liever experts aan het woord over hun vak en hun toewijding.

Juist heeft een heldere structuur. Via de openingsrubriek ‘Check In’, gaat u naar ‘Leef’, vervolgens naar ‘Weet’ en ‘Verdien’, dan naar ‘Beleef’ en ten slotte ‘Check Out’. Deze zes rubrieken zijn doorsneden door één groot interview en vier reportages, die bijdragen aan het positieve gevoel dat Juist uitstraalt.

Het eerste nummer van Juist gaat als cadeautje naar alle vaste abonnees van Elsevier. De abonnees van het weekblad kunnen Juist tegen gereduceerd tarief erbij krijgen. Bent u – nog – geen abonnee van het weekblad, dan kunt het eerste nummer vanaf 3 juli aanschaffen in de kiosk of hier bestellen. Het is uiteraard ook mogelijk om een los abonnement op Juist te nemen.

 

Volg Elsevier Juist en René van Rijckevorsel ook op twitter.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.