kennis

Controversieel EU-plan: zijn energiedrankjes nu opeens gezond?

Door Ariana Manduzai - 07 juli 2016

Energiedrankjes gezond? Als het aan de Europese Commissie ligt, wordt cafeïne als gezond product bestempeld. Het Europees Parlement is kritisch, want de drankjes zitten vol suiker.

De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) concludeerde in 2015 dat cafeïne over het algemeen geen schadelijke gezondheidseffecten heeft voor volwassenen. Daarbij is uitgegaan van een inname van 200 mg cafeïne per keer, tot een maximum van 400 mg per dag.

Gezondheidsclaims

Sterker nog, er zouden zelfs gezondheidsvoordelen kleven aan cafeïne. Het rapport van de EFSA: ‘Voor de algemene volwassen bevolking bevordert cafeïne, bij een inname van 75 mg, het concentratievermogen en de alertheid’. Ook zou, een uur voor een prestatie, het consumeren van 3 mg cafeïne per kilogram van het lichaamsgewicht ‘het uithoudingsvermogen bevorderen’.

Dat is voor de Europese Commissie de basis geweest van een wetsvoorstel om vier effecten van cafeïne als gezond te bestempelen.

Energy Drinks Europe (EDE), de Europese brancheorganisatie van energiedrankproducenten waar onder andere Red Bull bij is aangesloten, is groot voorstander van het voorstel. De voorzitter van EDE, Andreas Kadi, zegt tegen beveragedaily.com dat de claims gebaseerd zijn op ‘uitvoerig wetenschappelijk onderzoek’.

Suiker

Vanuit het Europees Parlement is veel kritiek op het voorstel van de commissie, waardoor energiedrankproducenten hun producten kunnen labelen als ‘gezond’. De parlementscommissie van Volksgezondheid wil dat het EP de gezondheidsclaims tegenhoudt.

Volgens de Deense Europarlementariër Christel Schaldemose is het probleem niet alleen de hoeveelheid cafeïne in de energiedrank, maar ook de grote hoeveelheid suiker. Dat kan schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid van vooral jongeren en kinderen.

Ze wijst naar hetzelfde EFSA-rapport, waaruit blijkt dat 68 procent van de jongeren in de leeftijdscategorie van 10 tot 18 jaar en 18 procent van kinderen in de leeftijdscategorie 3 tot 10 jaar consumenten zijn van energiedrank. Verbieden gaat Schaldemose te ver, maar ‘zulke dranken horen geen gezondheidsclaims te krijgen’.

EDE zegt zich zeer verantwoordelijk te gedragen met een aan zichzelf opgelegde gedragscode waarin onder andere staat dat ‘kinderen onder 12 jaar niet als doelgroep zullen worden beschouwd in reclamecampagnes’ en dat ‘energiedrank niet geadverteerd zal worden met, of verkocht worden als mix met alcohol’.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.