kennis Premium Corner

Internet beslist wat u ziet: welkom in de filter bubble

Door Joppe Gloerich - 31 maart 2017

Stel, zegt economisch psycholoog Maurits Kaptein, u houdt van skateboarden en van balletdansen. Over beide hobby’s plaatst u foto’s en nieuwtjes op Facebook. Als u op de skatebaan een Facebook-vriend tegenkomt, zal die allerminst verrast zijn u daar aan te treffen. Loopt u dezelfde vriend tegen het lijf terwijl u een zachtroze tutu draagt, dan valt hij stil. Die kant van u kende hij niet. De ­reden: uw Facebook­berichten over skateboarden zijn op zijn ‘tijdlijn’ verschenen, uw balletberichten heeft hij nooit onder ogen gekregen.

Laden…

Onbeperkt Elsevier Weekblad lezen?

Lees elke week meer dan 70 nieuwe premium artikelen al vanaf 8 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad lezen? Dat kan al vanaf 8 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.