kennis Premium Corner

Google en Facebook gaan strijd aan tegen nepnieuws

Door Servaas van der Laan - 20 april 2017

Eerst heetten het broodjeaapverhalen, toen hoaxes, en nu is er opeens nepnieuws. Volgens woordenboek Van Dale is nepnieuws ‘veelal suggestief nieuws dat niet berust op feiten, maar ontsproten is aan iemands fantasie, met name bedoeld om de publieke opinie te beïnvloeden’. Of om veel geld te verdienen. In het Macedonische stadje Veles was het verspreiden van nepnieuws tijdens de Amerikaanse verkiezingen een gouden handel.

Laden…

Onbeperkt Elsevier Weekblad lezen?

Lees elke week meer dan 70 nieuwe premium artikelen al vanaf 8 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad lezen? Dat kan al vanaf 8 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.