Gezondheid Premium Corner

Op deze manieren blijft u fit zonder te sporten

Door Maurits Terwindt - 01 augustus 2018

Waarom is fysieke inspanning zo ­belangrijk voor lichaam en geest? Nederland ­beweegt te weinig. Daarom: tips voor meer inspanning in het dagelijks leven. Want ook voor niet-­sportievelingen zijn er manieren om fit te blijven.

Vijf keer per week 30 minuten matig intensief bewegen en minimaal tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten. Dat is wat de Gezondheidsraad, een onafhankelijk adviesorgaan, beschouwt als ‘voldoende beweging’. Maar uit onderzoek dat de raad in 2017 uitvoerde voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, blijkt dat slechts 45 procent van de Nederlanders voldoet aan die richtlijn.

Dat is opmerkelijk. Elk weekeinde is ergens wel een hardloopwedstrijd, de Nijmeegse Vierdaagse trok dit jaar niet minder 41.006 deelnemers en op fietspaden in het hele land zoeven snelle racefietsers voorbij. Kennelijk vormen deze actievelingen een minderheid. Nederland beweegt te weinig.

Fysieke inspanning hoeft geen kwestie te zijn van vaak naar de sportschool gaan of elke avond hardlopen

Dat veel bewegen gezondheidsvoordelen oplevert, is algemeen bekend. Maar hoe het precies werkt, is niet voor iedereen duidelijk. Zo weten velen wel dat beweging de kans op hartkwalen vermindert, maar niet hóe dat komt.

Laden…

Onbeperkt Elsevier Weekblad lezen?

Lees elke week meer dan 70 nieuwe premium artikelen al vanaf 8 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad lezen? Dat kan al vanaf 8 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.