Boeing 737 MAX Premium Corner

Vliegtuigbouwer of jonge piloten schuldig aan crash?

Door Eric Vrijsen - 17 april 2019

Twee Boeings 737 MAX crashten. Schuld van de vliegtuigbouwer of vertrouwen jonge piloten te veel op systemen, terwijl ze het echte vliegen verleren?

Lees ook het opiniestuk van Eric Vrijsen over de problemen met de Boeing 737 MAX: Een Boeing is geen Stint, mevrouw de minister

Het neerstorten van de Ethiopische Boeing 737 MAX bij Addis Abeba op 10 maart kostte alle 157 inzittenden het leven en knaagt aan het vertrouwen in de Amerikaanse vliegtuigfabrikant. Is dit terecht? Binnen vijf maanden was het de tweede Boeing 737 MAX die neerstortte. Verontrustend, omdat er nog geen 400 toestellen van dit nieuwe type zijn afgeleverd en in beide gevallen defecte sensoren ten onrechte het Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) activeerden. Dit is een systeem dat het vliegtuig ­tegen ‘overtrekken’ moet beschermen.

Toch blijkt uit de voorlopige onderzoeksgegevens ook dat de 29-jarige Ethiopische gezagvoerder en zijn 25-jarige copiloot overbluft waren.

Luister ook naar de podcast:

Het MCAS reageerde op foute data

Laden…

Onbeperkt Elsevier Weekblad lezen?

Lees elke week meer dan 70 nieuwe premium artikelen al vanaf 7 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad lezen? Dat kan al vanaf 7 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.