kennis

Vinger-, oog- en gezichtsscans maken online betalen veiliger

Door Lennaert Lubberding - 26 maart 2015

Niet verwonderlijk: jaarlijks gaat er zo’n 2.300 miljard euro om in online- en mobiele betalingen.

Mobiel betalen wordt meer en meer gemeengoed. Apple en Samsung speelden daar al op in met de vingerafdrukscanner; nu komen ook andere bedrijven met initiatieven die online shoppen makkelijker moeten maken.

Niet verwonderlijk: jaarlijks gaat er zo’n 2.300 miljard euro om in online- en mobiele betalingen. Naar verwachting stijgt dat in 2019 naar bijna het dubbele. Daarom hebben de iPhone 6 en de Samsung Galaxy 5 en 6 al vingerafdrukherkenning: door de vinger recht op de home-knop te drukken, kan een digitale betaling worden geautoriseerd.

Smile to pay

Tijdens het Mobile World Congress vorige maand in Barcelona showde een aantal bedrijven al producten die werken met oog­verificatie. Aan al die noviteiten voegt Alibaba de smile to pay toe: op korte termijn, zo belooft de Chinese internetgigant, kun je betalen met een scan van je gezicht.

‘Online-betalingen leveren nog altijd gedoe op,’ zei Jack Ma, oprichter van Alibaba, op 15 maart tijdens de CeBit-conferentie in het Duitse Hannover. ‘Je vergeet je wachtwoord, je maakt je druk om de veiligheid.’ Met smile to pay kunnen gebruikers een online-betaling doen door met hun smart­phone hun gezicht te scannen.

Bij wijze van demonstratie pakte Ma zijn smartphone, zocht een product op de website van Alibaba en tikte daarna op de ‘koop’-knop, waarna direct een gezichtsherkenningsprogramma werd geactiveerd. Het programma scande en identificeerde Ma en het product was gekocht.

Smile to pay is makkelijker dan wachtwoorden of pincodes onthouden, en volgens Alibaba is lachen niet noodzakelijk.

Elsevier nummer 14, 4 april 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.