kennis

Selfiestok is handig, maar deze narcisme-totem wordt alom gehaat

Door Michiel Dijkstra - 26 mei 2015

De selfiestok, een stok voor zelfportretten met de mobiele telefoon, wordt alom gehaat. De stok wordt op sommige festivals al actief geweerd.

Het wordt zomer, volop tijd voor vakantie, festivals en dagjes uit. Er is één ding dat het vertier dreigt te verstieren. Nee, niet regen: de selfiestok.

De selfiestok, een stok waarop je je smartphone zet zodat je zonder arm in beeld zelfportretten kunt maken, werd vorig jaar populair. Dit jaar zijn ze overal, maar nergens worden ze met open armen verwelkomd. De selfiestok wordt gehaat, als een soort ultieme uiting van narcisme.

Op een groot aantal festivals deze zomer in Nederland is het fotohulpstuk verboden. Musea in Parijs stelden een verbod in, net als voetbalstadions in Londen. Ook op het terrein waar tennistoernooi Wimbledon wordt gespeeld, zijn selfiestokken niet toegestaan.

Boete

Zuid-Korea heeft het accessoire zelfs geheel in de ban gedaan, met uitzondering van enkele toegestane merken. Wie de wet overtreedt, kan een boete tot omgerekend 24.000 euro tegemoet zien en mogelijk een gevangenisstraf.

De redenen verschillen: de Parijse musea vrezen dat bezoekers met de stokken per ongeluk kunstschatten beschadigen of andere bezoekers raken, terwijl Zuid-Korea wil tegengaan dat slechte bluetooth-zenders in de stokken andere elektronica verstoren.

Maar over één ding zijn de verbieders het eens: selfiestokken zijn ook gewoon irritant. ‘Door die stokken zit je nog meer tegen telefoontjes aan te kijken. Je verpest de concertervaring voor andere bezoekers,’ zei een zegsman van festivalorganisator Mojo tegen website dutchcowgirls.nl.

Overlast

Een woordvoerder van de organisatie van Wimbledon vertelde de Britse krant The Sunday Times dat het verbod is ingesteld vanwege de ‘overlastfactor’ van de selfiestokken.

De maatregelen zijn goed te begrijpen. Een selfie maken is één ding. Wie met een selfiestok rondloopt, draagt de boodschap uit dat alles en iedereen om hem heen slechts dient als achtergrond bij het volgende zelfportret.

Elsevier nummer 22, 30 mei 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.