kennis

Dit doen Google en YouTube tegen geweldspropaganda van IS

Door Nina Bogosavac - 24 juni 2015

Terwijl Islamitische Staat (IS) wederom een lading video’s met gruwelpraktijken online heeft gezet, worstelt Google met de vraag hoe het de terreur-propaganda kan stopzetten zonder de vrijheid van meningsuiting in te perken. Censuur is volgens de zoekmachine niet het antwoord.

Google uitte de kwestie tijdens het reclame- en communicatiecongres Cannes Lions in de Franse badplaats Cannes.

Volgens het bedrijf speelt de internetpropaganda van IS een grote rol in de radicalisering van jongeren. Vooral videoplatform YouTube – eigendom van Google – wordt veel ingezet om terreur te verspreiden.

Censuur

De vraag die de juridische topman van Google, David Grummond, en beleidshoofd Victoria Grand zichzelf stellen, is hoe zij naast ‘bloedige geweldspropaganda de grens tussen vrijheid van meningsuiting en censuur bewaken.

Grummond pleitte voor een balans ‘tussen educatie over gevaren zonder daarbij een distributiekanaal te worden voor propaganda.’

In de praktijk betekent dit dat de videodienst het materiaal van IS niet zal verwijderen. Wel draagt Google YouTube op de komende jaren meer content hier tegenover te stellen om zo de strijd met de extremistische groepering aan te gaan.

Grummond: ‘We hebben lange tijd gedacht dat terroristen mensen zijn die zich verstoppen in grotten. Maar nu hangen toekomstige terroristen rond op het web. Technologie is een van de beste middelen om radicaliserende jeugd te bereiken en ze van radicalisering te weerhouden.’

Hoewel Google het allerergste materiaal van hun sites wel verwijdert, zegt het dat het volledig weghalen van het bestaan van IS op Google, YouTube of sociale media, hun bereik niet drastisch zal doen verminderen.

Multinational

Wat is volgens Google wel een effectieve aanpak? ‘Probeer de inhoud te begrijpen en ga er vervolgens tegenin. Opgelegde stilte is niet het antwoord’, vindt Grummond.

Het gedachtegoed van de topman sluit aan bij een eerdere samenwerking tussen een Britse denktank en Google Ideas – een groep deskundigen die onderzoekt hoe technologie ervoor kan zorgen dat mensen bedreigingen zoals IS actief tegengaan.

Met name zoekresultaten worden als gevolg van deze samenwerking door Google onder handen genomen. Zo komt het dat Britse moslimjongeren die ‘hoe kom ik in Syrië’ intikken bij de zoekmachine, een animatie-video tegenkomen die uitlegt waarom je je niet moet aansluiten bij IS.

Jonathan Russell van Quilliam, een Britse stichting die extremisme bestudeert, zegt dat de snelle opkomst van IS ten opzichte van andere extremistische groepen voor een groot deel te danken is aan de manier waarop zij propaganda verspreiden.

Volgens Russel weten de extremisten heel goed hoe ze hun ‘merk’ moeten promoten: ‘IS gedraagt zich in elke zin, afgezien van het gebruik van geweld, als een multinational.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.