kennis

In deze stad zijn auto’s met bestuurder verboden

Door Servaas van der Laan - 29 juli 2015

Zelfrijdende auto’s hebben de toekomst, maar ze moeten natuurlijk eerst goed getest worden voordat ze de openbare weg opgaan. Die ruimte krijgen de robot-auto’s in de eerste ‘stad’ voor zelfrijdende auto’s: M-city.

Op Liberty Street in M-city zul je niet zo snel geïrriteerde automobilisten tegenkomen die te lang voor een verkeerslicht moeten wachten. In deze kunstmatige stad vind je enkel auto’s die door een ingebouwde computer zelf precies weten wat ze moeten doen. De huizen en winkels zijn dan ook van karton. De enige ‘bewoners’ van M-city zijn zelfrijdende bolides die geruisloos over de betonnen straten zoeven en hier en daar een overstekende robot.

Michigan

Een nagebouwde stad vol zelfrijdende auto’s klinkt als het zoveelste project van Google. Maar M-city ligt in de buurt van Michigan in het noorden van de Verenigde Staten, ver van het tech-walhalla Silicon Valley.

Wat Californië met technologiebedrijven heeft, dat heeft Michigan met autofabrikanten. Maar die fabrikanten voelden zich al een tijdje opgejaagd door een bedrijf als Google dat steeds meer progressie boekt met de zelfrijdende auto’s.

Nabootsen

Om die reden besloten autofabrikanten General Motors, Ford, Toyota, Honda en Nissan de handen ineen te slaan om samen met de Universiteit van Michigan eigen zelfrijdende auto’s te ontwikkelen. Om levensechte situaties na te kunnen bootsen, bedachten zij M-city: een gebied van 13 hectaren met een hoofdstraat en vier zijstraten met bijbehorende in- en uitvoegstroken. Ook zijn er rotondes, bomen, winkels, bouwplaatsen en verkeerslichten.

De mist die straks in de herfst zal neerdalen, is niet kunstmatig, maar is wel een interessante variabele in het testproces. Met de stad hoopt Michigan een inhaalslag te maken op het zuidwesten waar al ongeveer drieduizend zelfrijdende auto’s rondrijden.

Toekomst

Voorlopig blijft het in Amerika en in Europa nog bij het testen van de auto’s die volledig zelf rijden. U zult nog even moeten wachten op de tijd waarin een vehikel zonder stuur u naar het werk brengt, terwijl u met een kop cappucino in de hand de ochtendkrant doorneemt.

Maar wie naar de auto’s kijkt die nu op de weg rijden, ziet dat ook deze al steeds ‘zelfrijdender’ zijn geworden. Zo zijn veel nieuwe modellen uitgerust met adaptive cruise control dat de snelheid automatisch aanpast aan de voorganger. Ook kan het gebeuren dat tegenwoordig uw stoel gaat trillen als u buiten de lijnen raakt en dat uw voertuig de alarmcentrale al heeft gebeld, voordat u er erg in had dat uw auto iets mankeerde.

Big data

Wil de volledig zelfrijdende auto echt kans van slagen hebben, dan zijn er ‘massa’s aan data’ nodig, zei Harold Goddijn, CEO van TomTom onlangs in Elsevier Juist. ‘De oplossing is massa, zoveel mogelijk informatie. Met recht big data,’ zeo Goddijn. De gps-informatie, waar de auto zich bevindt op de kaart, zal véél nauwkeuriger moeten zijn dan nu het geval is.

TomTom werkt al jaren aan nauwkeurige kaarten die gebruikt kunnen worden door auto’s zonder bestuurder. Samen met Bosch ontwikkelt het bedrijf navigatiesoftware voor autonome auto’s. Het zou zomaar de redding kunnen betekenen voor het eerder afgeschreven TomTom. Naar verluidt hebben bedrijven als Apple, Uber en de autofabrikanten uit Michigan wel oren naar deze kaarten.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.