kennis

Sociale media en bruiloften: niet altijd een gelukkig huwelijk

Door Shari Deira - 17 juli 2015

Wie binnenkort gaat trouwen moet bedenken: wie zet de eerste foto op Facebook?

Een foto met een verlovingsring en daarbij de tekst: ‘Ze zei ja!’ Deze update ziet iedereen weleens in zijn Face­book-timeline voorbijkomen. Nu we steeds meer delen via socia­le media, moeten verloofde stellen ook nadenken over hoe zij hun bruiloft online willen delen. Wat zijn de do’s en don’ts van trouwen in tijden van sociale media?

Eigenlijk zijn er twee groepen: stellen die sociale media omarmen en stellen die er op hun trouwdag niets van willen weten, zegt Sarah Glasbergen (32), oprichter van trouwsite The Perfect Wedding.

‘Sommige stellen gebruiken voor hun bruiloft een speciale hashtag, die ze ook op de trouwkaart zetten. En op de grote dag staan er borden met een ­In­stagram-logo en de hashtag die gasten kunnen gebruiken.’ Deze stellen willen de bruiloft terugzien door de ogen van hun gasten.

Unplugged

Er zijn zelfs bruidsparen die ervoor kiezen Facebook onderdeel te maken van hun ceremonie. Zodra de ringen zijn uitgewisseld, veranderen ze samen hun status op Facebook van ‘verloofd’ in ‘getrouwd’.

Als tegenbeweging zijn er stellen die kiezen voor een zogenoemde unplugged wedding. Zij willen liever niet dat gasten voortdurend naar hun telefoon staren en zomaar foto’s op Facebook zetten. ‘Zij willen graag zelf bepalen welke foto’s eerst online komen. Deze stellen geven dit aan op hun trouwkaart of kiezen ervoor een mand neer te zetten waar gasten hun telefoon kunnen inleveren.’

Video’s

Bruidsparen die toch willen dat gasten foto’s delen, maar liever niet via Facebook of In­stagram, waar meteen iedereen ze kan zien, kunnen gebruikmaken van apps zoals Wedpics.

Het bruidspaar maakt speciaal voor de bruiloft een wedding ID aan, waarmee gasten kunnen inloggen en handig foto’s en korte video’s kunnen publiceren. Ze kunnen ook elkaars foto’s bekijken en ­liken zonder dat de hele Facebookvriendenlijst meekijkt.

Elsevier nummer 30, 18 juli 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.