kennis

Handige verkeersapps: maar is het ook veilig?

Door Floortje Gunst - 07 oktober 2015

Het aantal apps voor in het verkeer groeit. Straks nemen auto’s functies over.

Met de campagne ‘ONderweg ben ik OFFline’ wil de Rijksoverheid automobilisten ontmoedigen om met een mobiele telefoon achter het stuur te gaan zitten. Uit recent onderzoek blijkt dat de kans op ongelukken 25 keer groter is als automobilisten tijdens het rijden met hun smartphone in de weer zijn.

File

Toeval of niet: het aanbod aan verkeersapps groeit. Er komen meer en meer apps op de markt die in kaart brengen waar files of flitspalen staan, en die de snelste route van A naar B berekenen. Google Maps kan laten zien waar de files staan. Waze, een andere verkeersapp, laat zelfs zien hoelang je nog in de file moet staan.

Of neem de iPhone-app iOnRoad. Die laat zien hoeveel afstand er tussen twee auto’s zit. Dat werkt als volgt: automobilisten hangen hun smartphone op de voorruit.

De camera van de telefoon houdt de voorganger in de gaten. Op het moment dat de automo­bilist te dichtbij komt, wordt hij met een geluidssignaal gewaarschuwd. Het is dus niet nodig almaar op het scherm te kijken. Handig natuurlijk, al die apps, maar ze leiden wel de aandacht af. Zaak dus dat automobilisten blijven opletten.

Smartphones

In de toekomst zijn verkeersapps mogelijk overbodig. Auto’s worden langzamerhand zelf rijdende smartphones. Systemen als Android Auto en CarPlay nemen steeds meer functies van de mobiele telefoon over.

Zo kunnen autobezitters met MirrorLink – een systeem dat een verbinding legt tussen een smartphone en het scherm in het dashboard – sinds vorige week ook Spotify gebruiken op de snelweg.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.