kennis

Tesla neemt verantwoordelijkheden uit handen bestuurder

Door Thomas Borst - 15 oktober 2015

De elektrische autofabrikant Tesla heeft de software voor Model S in de Verenigde Staten zo ontwikkeld, dat de auto een aantal verantwoordelijkheden van de bestuurder kan overnemen.

De auto heeft nog wel een chauffeur nodig, maar die hoeft steeds minder te doen. Zo kan het Tesla-model de snelheid aanpassen aan andere bestuurders op de weg en de auto zelfstandig op de goede baan houden. Ook kan het voertuig zonder menselijke hulp parkeren.

Dat is mogelijk dankzij een combinatie van verschillende camera’s en een radar. Twaalf sensoren maken metingen mogelijk op een gebied van vijf meter in elke richting. De auto kan zelf anticiperen op andere weggebruikers door gas te geven of te remmen.

Borden herkennen

Zodra de auto op de bestemming is gearriveerd, wordt direct naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats gezocht met behulp van een navigatiesysteem met actuele kaarten.

Ook kunnen de camera’s verkeersborden herkennen. De nieuwe functies zijn ingebouwd bij de Tesla Model-S voertuigen die na september 2014 geproduceerd zijn, schrijft persbureau Reuters.

http://www.youtube.com/watch?v=3yCAZWdqX_Y?list=PLsgqwTEPG-_00r7H6J7dVS9U2Admt1iTV

Kwestie van tijd

Tesla schrijft op de eigen website dat het model rijden ‘makkelijker, veiliger en fijner’ kan maken, maar de bestuurder blijft verantwoordelijk en moet zijn handen dus aan het stuur houden.

Topman Elon Musk zegt tegen Reuters dat het een kwestie van tijd is voordat mensen een Tesla kunnen rijden zonder zelf te sturen. ‘Het duurt ongeveer drie jaar voordat onze auto’s klaar zijn om mensen naar hun werk te rijden zonder dat ze ook maar iets hoeven aan te raken,’ voorspelt hij.

Wetgeving

Volgens Musk hebben zelfsturende auto’s de toekomst. Uit een rapport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu blijkt dat de Nederlandse wetgeving nog niet klaar is voor zelfsturende voertuigen. In het rapport staat dat de bestuurder voorlopig aansprakelijk is bij een mogelijk ongeluk, maar dat deze regel aan vernieuwing toe is.

Minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) van Infrastructuur is groot voorstander van de zelfrijdende voertuigen. Het ministerie is bezig met vraagstukken over de wetgeving bij aansprakelijkheid bij ongelukken en regels bij afstand houden.

Daarnaast wil Schultz internationale verdragen laten aanpassen zodat ze zo snel mogelijk de weg op kunnen, schreef NRC Handelsblad woensdag.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.