lezersaanbieding

HEEL NEDERLAND KAMPEERT

06 december 2017

Caravan en camper weer populair.
Op pad met je eigen vakantiehuisje achter de auto:
het is weer terug van weggeweest. De verkoop van nieuwe caravans zit jaar na jaar in de lift en wie nu nog een nieuwe camper wil bestellen, komt bij sommige merken zelfs op 
een wachtlijst. Heel Nederland kampeert. Roadtrips door Europa zijn hót!

In de jaren ’80 was de caravan een statussymbool waarvan foto’s op verjaardagsfeestjes onder bewonderende blikken van hand tot hand gingen. In de jaren die volgden, drukten de sterk dalende vliegprijzen de caravan in de
vergetelheid. All inclusive-vakanties zagen het licht en de opkomst luxueus ingerichte glamping-accommodaties deed de rest. Maar lang niet iedereen is bereid om daar 1.400 euro per week voor te betalen – voor de prijs van twee zomervakanties koop je immers al een leuk tweedehands caravannetje. Met eigen
sanitair, keuken en comfortabele bedden met lattenbodems.

Gaan en staan waar je wilt
Inmiddels lijkt het tij inderdaad gekeerd. Drie jaren op rij schrijven de statistieken zwarte cijfers bij de caravanverkopen en bij de kampeerauto’s verdubbelde het wagenpark in tien jaar tijd. Vrijheid, gaan en staan waar je wilt, op reis met je eigen spulletjes, nooit in de rij voor een ontbijtbuffet. Dat zijn de argumenten waarmee kampeerders hun keuze onderbouwen. Bij campers komen daar nog extra voordelen bij: even een weekendje weg naar de Moezel, een citytrip Parijs of gezellig borrelen bij vrienden aan de andere kant van het land. Ook dertigers hebben de caravan ontdekt. Oude beestjes die met veel passie en creativiteit
worden gepimpt, zoals te zien is op de hippe community van www.caravanity.nl, waar hipsters schilder- en behangtips uitwisselen. Om nog maar te zwijgen over de immense populariteit van het Volkswagen kampeerbusje dat zes jaar geleden nog geen 4.000 euro opbracht en nu voor minstens het vijfvoudige van de hand gaat.

Met je gewone rijbewijs
Een van de belangrijkste verklaringen voor de revival is het teruggekeerde consumentenvertrouwen, dat na de crisis in 2008 op een tragisch dieptepunt bleef steken. Tel daarbij op de verdrietigmakende rente op spaartegoeden: 30 mille op de bank levert na aftrek van kosten en inflatie een negatief resultaat op. Voor veel
nieuwe intreders in de kampeermarkt zijn dat voldoende redenen om weer te gaan genieten. Maar ook de versoepelde wetgeving rond het rijbewijs speelt een rol.

Op www.camp-to-go.nl staan die regels uitgelegd: voor het trekken van een caravan is rijbewijs B voldoende, zolang het maximaal gewicht van de (beladen) caravan en (beladen) auto onder de 3.500 kilo blijft – en dat is bij veruit de meeste middenklassers het geval. Daarnaast innoveren caravanfabrikanten met nieuwe lichtgewicht materialen en constructietechnieken, waardoor caravans tientallen tot zelfs honderden kilo’s lichter zijn geworden en ze ook probleemloos achter de populaire kleinere auto’s passen. Ook voor het besturen van een camper is rijbewijs B voldoende, tot diezelfde 3.500 kilo – zo’n 80 procent van de campers voldoet ruimschoots aan die eis. Het comfort van je eigen huisje, met je eigen bed en je eigen toilet. Dat is hét voordeel van een caravan of camper. Voor een nieuwe
camper moet zo’n 50.000 worden neergeteld – bij caravans beginnen de prijzen vanaf circa 11.000 euro. Meer weten over kamperen: www.camp-to-go.nl.

Van vouwwagen naar tenttrailer
Slapen onder tentdoek, wakker worden met het geluid van de vogeltjes. In tien jaar is de ‘klapkar-van-toen’ geëvolueerd naar de tenttrailer van nu. Met comfortabele lattenbodems, een hippe buitenkeuken en een stoere outdoor-uitstraling. Ook qua opzetgemak lijkt de vouwwagen 2.0 in niets op z’n voorgangers – het wereldrecord staat op krap vier minuten.

Lezersaanbieding
Meld u aan voor de nieuwsbrief op www.camp-to-go.nl/ew en maak kans op
een gratis week campervakantie!

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.