nederland

EU wil geld terugeisen voor GeenPeil-advertentie

Door Bauke Schram - 17 november 2016

Het Europees Parlement wil geld terug dat is uitgegeven aan een GeenPeil-advertentie in De Telegraaf. Het gaat om een subsidie van 14.500 euro die GeenPeil via een Europees instituut heeft gebruikt voor de referendumcampagne.

Dat ging tegen de regels in: subsidies van het Parlement mogen niet worden gebruikt voor campagnes voor verkiezingen of referenda, meldt het persbureau ANP. Dat is ‘ondubbelzinnig’ gebeurd in het geval van GeenPeil. Uit een vertrouwelijk rapport blijkt dat het Parlement nu zijn geld terug wil.

2016-03-26 10:48:51 HILVERSUM - GeenPeil-voorman Jan Roos tijdens de aftrap van de landelijke bustour van GeenPeil in aanloop naar het referendum over het associatieverdrag met Oekraine. ANP REMKO DE WAALReferendum Oekraïne: wie praatte met gesubsidieerde tong?

Campagnegeld

Het gaat om een paginagrote advertentie in De Telegraaf, een krant met een oplage van 1,4 miljoen, in september 2015. Voor het grote bereik in de populaire krant is 14.500 euro uitgegeven door het Instituut voor Directe Democratie in Europa (IDDE). Die organisatie is ook gelieerd aan de United Kingdom Independence Party (UKIP) van Nigel Farage.

Tot september 2015 was Louis Bontes, een Kamerlid en oud-PVV-parlementariër, penningmeester van het IDDE. Bontes is nu lid van de partij VNL, die in augustus Jan Roos als nieuwe leider aankondigde. Jan Roos voerde afgelopen jaar fel campagne tegen het associatieverdrag, als gezicht van GeenPeil.

UKIP-groep kan subsidie mislopen

Ook wil het Europees Parlement geld zien van de Alliance for Direct Democracy in Europe, een politieke groep die wordt gedomineerd door UKIP. Zij zouden geld hebben uitgegeven aan de verkiezingscampagne van UKIP en Nigel Farage. ADDE wil het aan de rechter overlaten. De groep dreigt sowieso een half miljoen aan subsidie mis te lopen.

Tijdens de referendumcampagne in de aanloop naar 6 april dit jaar, was veel ophef over subsidies betalingen aan campagnegroepen. Ook bleek na de Soros-leaks dat de omstreden multimiljonair George Soros zeker 700.000 euro heeft uitgegeven aan campagnes voor het associatieverdrag.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.