nederland

KLM over ‘weigeren’ passagiers: we kunnen niet anders

Door Tom Reijner - 30 januari 2017

Nederland mag geen uitvoerder worden van de Amerikaanse president Donald Trump, vinden D66-leider Alexander Pechtold en GroenLinks-voorman Jesse Klaver. Ze hebben samen een hoorzitting in de Kamer aangevraagd omdat KLM passagiers zou ‘weigeren’ vanwege het Amerikaanse inreisverbod.

De luchtvaartmaatschappij laat maandag weten dat het inreisverbod voor personen uit zeven overwegend islamitische landen een ‘voldongen feit’ is.

KLM riskeert boetes

We kunnen er niet zoveel aan doen, zegt een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij tegen persbureau ANP. En als we passagiers meenemen uit deze zeven landen (Iran, Irak, Libië, Syrië, Somalië, Sudan en Jemen), dan betekent dat dat KLM hen ook weer mee moet terugnemen. Het heeft dus weinig zin om deze mensen te vervoeren, aldus de luchtvaartmaatschappij. Ook riskeren luchtvaartmaatschappijen een boete als ze zich niet houden aan de nieuwe regels in de Verenigde Staten.

Hoe hoog die boete is, kon de woordvoerder nog niet zeggen. In
De Telegraaf reageerde Steven Verhagen, baas van pilotenbond VNV, op de gezamenlijke actie van Pechtold en Klaver. ‘Er worden per reis boetes met vijf cijfers uitgedeeld aan luchtvaartmaatschappijen die toch reizigers afleveren die vallen onder het inreisverbod. Gaat de overheid die boetes dan betalen? Nee, want dat is staatssteun en dat mag ook niet.’

Protest op Schiphol

Volgens KLM is het moeilijk in te schatten in hoeverre reizigers hun reis  annuleren door het strengere Amerikaanse immigratiebeleid. In totaal nam KLM zaterdag zeven mensen niet mee naar de Verenigde Staten, en dat zorgde ogenblikkelijk voor kritiek, onder anderen van GroenLinks en D66.

De partijen willen dat dit stopt. Tijdens het niet al te grote protest op Schiphol tegen het presidentiële decreet waarmee president Trump de ban bekrachtigde, werd ook gedemonstreerd tegen KLM. Op protestborden waren leuzen te lezen als ‘KLM, stop serving Trump’, ‘Fuck KLM’, en ‘Doe normaal KLM’.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.