nederland

Buma’s cameracontroles langs de grens liggen gevoelig bij EU

Door Emile Kossen - 03 februari 2017

Om terroristen, mensensmokkelaars en andere criminelen op te sporen, wil CDA dat grenscontroles met camera’s 24/7 worden ingezet. Voor dat kan, moet de Europese Unie wel toestemming geven.

CDA-lijsttrekker Sybrand Buma pleitte vrijdagavond tijdens een toespraak in Limburg voor strengere grenscontroles. ‘Het is nu te makkelijk voor mensensmokkelaars, mobiele bendes en terreurverdachten om de grenzen over te steken.’

‘Schengenzone een ramp’: Berlijn-terrorist reisde ongestoord door EU

Buma wil onder meer dat de digitale cameracontroles langs de grens worden verbeterd. ‘Van iedere auto die de grens passeert moet een foto van het nummerbord gemaakt worden,’ aldus Buma. ‘Weten wie erin en eruit gaat op een manier die in het 21e-eeuwse Nederland kan,’ zo vat hij zijn plan samen. De grenzen sluiten ziet Buma niet als een oplossing.

Verboden door EU
Langs de grenzen staan weliswaar al camera’s, die kentekens en zelfs gezichten kunnen scannen, maar de EU heeft permanente controles verboden. Maximaal 6 uur per dag mogen ze aan staan: dat komt dan weer door het Schengenverdrag, wat vrij verkeer van personen voorschrijft. Het kabinet heeft als gevolg van de migratiecrisis al een aantal noodmaatregelen getroffen, maar Buma wil een visie voor de lange termijn.

Een volgend kabinet moet daarvoor wel de strijd aangaan met Brussel. Buma wijst naar Duitsland en Frankrijk, die een uitzonderingspositie wisten af te dwingen. ‘Dat moeten wij ook aanvragen. Het liefst gaat die hele regel van de baan: we willen gewoon altijd kunnen zien wie ons land binnenkomt.’

Privacy van ondergeschikt belang
Naast problemen op Europees niveau liggen ook privacybezwaren op de loer. In Limburg – PVV-territorium – zei Buma dat de privacy niet altijd hoeft te worden beschermd. ‘Als in Berlijn een aanslag is gepleegd, wil ik de gegevens terug kunnen halen van mensen die onze grens over zijn geweest. Privacy is in zo’n geval van ondergeschikt belang.’  Bovendien, zo stelt hij: ‘Het aanhouden van een auto en het openmaken ervan is volgens mij een grotere inbreuk op de privacy.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.