nederland

Waakhond: VVD-spotje mag, geen klachten ontvangen

Door Bauke Schram - 27 februari 2017

Hoewel omroep RTL zelf zegt een fout te hebben gemaakt bij het plaatsen van een verkiezingsspotje van de VVD, zijn er voor zover bekend geen regels overtreden. De partij vroeg RTL expliciet de reclame af te spelen na het spotje van het CDA.

‘De Nederlandse Reclame Code bevat geen regels omtrent het inkoopbeleid met betrekking tot reclameblokken van omroepen,’ zegt woordvoerder Fiona Vening van Stichting Reclame Code tegen elsevier.nl. Een inhakende reclame mag gewoon, aldus Vening. Ook zijn er tot nu toe geen klachten ontvangen over het VVD-spotje.

VVD haakt slim in op spotje CDA

Het gaat om een filmpje van het CDA dat zich zogenaamd afspeelt in 1974. Drie kindacteurs spelen een jonge Geert Wilders (PVV), Mark Rutte (VVD) en Sybrand Buma (CDA). Wilders en Rutte raken verwikkeld in een kinderachtige ruzie. Buma grijpt in, waarna Wilders en Rutte wegstormen. ‘Als je premier wilt worden, moet je wel het debat aandurven,’ klinkt de stem van de echte Buma.

Het spotje is een reactie op de afwezigheid van Wilders en Rutte bij het debat. Na veranderde afspraken weigerden beiden afgelopen zondag aanwezig te zijn in de Rode Hoed in Amsterdam. De VVD haakte in op het CDA-spotje met de scherpe tekst: ‘Maar veertig jaar later is Mark Rutte minister-president, is Nederland sterker uit de crisis gekomen. Nu willen we Nederland ook de komende jaren veilig en stabiel houden.’

Mocht RTL informatie verstrekken aan de VVD?

Inhakende reclames zijn toegestaan zolang ze niet in strijd zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen, en zolang de consument niet wordt misleid. Het Commissariaat voor de Media zegt dat het geen oordeel velt over de inhoud van een reclameblok. Omdat het moederbedrijf van RTL is gevestigd in Luxemburg, kan de Nederlandse waakhond er sowieso niets over zeggen.

De vraag blijft wel of RTL informatie mocht verstrekken over het CDA-spotje: door in te stemmen met het verzoek van de VVD, bevestigde de omroep dat de christen-democraten advertentietijd hadden gekocht in dat specifieke reclameblok.

Volgens RTL is er intern iets fout gegaan: ‘Normaal zouden wij niet zeggen of en hoe het CDA bij ons adverteert,’  zegt een woordvoerder van de omroep tegen NRC Handelsblad.  ‘Maar dit keer is er, door het verzoek van VVD te accepteren, indirect bevestigd dat het CDA in dat blok adverteerde.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.