nederland

VVD-voorzitter Keizer overstag: nu toch onderzoek integriteit

Door Tom Reijner - 28 april 2017

De integriteitscommissie van de VVD gaat dan toch een onderzoek instellen naar een zakendeal die voorzitter Henry Keizer in 2012 sloot. Dat laat een woordvoerder van de partij weten.

Het was de geplaagde voorzitter zelf die vrijdagmiddag om een onderzoek vroeg. Opvallend, want eerder op de dag zei Keizer nog dat hij de indruk had integer te hebben gehandeld.

Voor een schijntje

Premier en VVD-leider Mark Rutte reageert positief op het onderzoek. ‘Het is goed dat Henry Keizer alle feiten op tafel heeft gelegd en een toelichting heeft gegeven,’ liet Rutte via een woordvoerder weten. ‘Naar mijn oordeel heeft hij op adequate wijze gereageerd op eerdere berichtgeving. Daarnaast is het goed dat hij de integriteitscommissie heeft gevraagd deze zaak ook te bekijken.’

Over de deal ontstond vorige week ophef na diverse artikelen van onderzoekwebsite Follow The Money. (FTM) Volgens het online platform voor onderzoeksjournalistiek heeft Keizer via een dubieuze constructie voor een schijntje uitvaartbedrijf de Facultatieve gekocht. Keizer zou voor 30.000 euro een miljoenenbedrijf hebben overgenomen. FTM reconstrueerde hoe Keizer met drie zakenpartners 12,5 miljoen euro betaalde voor uitvaartbedrijf de Facultatieve.

‘Graaicultuur’

Op het moment van verkoop had het bedrijf een nettovermogenswaarde van 34 miljoen. Daarnaast werd het bedrag dat Keizer en zijn partners betaalden voor de aandelen in de Facultatieve opgebracht uit niet-uitgekeerde dividenden van de vereniging achter het bedrijf. Per saldo betaalden Keizer en zijn partners zelf een kleine 30.000 euro voor het bedrijf. Keizer en zijn zakenpartners zouden dus veel minder voor het bedrijf hebben betaald dan de marktwaarde. Critici spreken van een typisch gevalletje van ‘graaicultuur’.

Keizer sprak eerder vrijdag met een paar media en verdedigde de deal toen. Hij zei dat hij ‘integer had gehandeld’. De voorzitter zei een schoon geweten te hebben en vindt dat er ten onrechte ophef is ontstaan over de verkoop. Niet alle journalisten waren uitgenodigd. Zo was de aanstichter van dit verhaal, Follow the Money dus, niet welkom bij dit gesprek.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.