Infrastructuur & Waterstaat

Van Nieuwenhuizen: ‘partijtijger’ die onder de radar bleef

Door Maartje Schulz - 29 november 2017

Woensdagmiddag debuteert Cora van Nieuwenhuizen (VVD), de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, in de Tweede Kamer. Zij zal vragen beantwoorden die dinsdag in de eerste termijn van de behandeling van haar begroting zijn gesteld.

De PVV, VVD en CDA maakten zich dinsdag zorgen om de toenemende files: ‘Het filemonster moet een kopje kleiner worden gemaakt,’ zei VVD-kamerlid Remco Dijkstra (45). Suzanne Kröger (40) van GroenLinks pleitte voor een groene invulling van de portefeuille – het deed haar pijn dat ‘milieu’ uit de naam van het ministerie was verdwenen. Veel partijen wilden betere verkeersveiligheid en onderkenden de gevaren van appen achter het stuur. Ook werd er gediscussieerd over de groei van de luchtvaart en de uitbreiding van Lelystad Airport. Deze laatste kwestie ligt gevoelig en zal zeker ook buiten de Kamer een uitdaging gaan vormen voor de nieuwe minister. Maar wie is zij eigenlijk?

Ze kreeg een waarderingsbrief van Barack Obama en haar grootste kracht is haar oplossingsgerichte houding. Lees hier het profiel van Sigrid Kaag >

Gedegen en onopvallend als politica

Van Nieuwenhuizen (54) heeft een rijke politieke achtergrond, maar viel in haar vorige functies nauwelijks op. Omroep Brabant ging in 2014 met haar mee op haar Brabantse verkiezingstour voor een zetel in het Europees Parlement. Niemand die van haar had gehoord. Zelfs niet een stadsgenoot uit Oisterwijk – waar ze als raadslid haar politieke loopbaan begon.

GroenLinks-raadslid in Oisterwijk destijds, Ad van den Oord (61), herinnerde haar in het Brabants Dagblad als een brave politicus. ‘Ze is zeker capabel en aardig, maar ik denk dat ze als partijtijger door Rutte is uitgezocht om vooral te gaan uitvoeren. Het asfalt ligt al voor haar klaar.’

Geleidelijk aan is Van Nieuwenhuizen meer lef gaan uitstralen. Illustratief is de opvallende metamorfose die ze na haar scheiding in 2008 onderging. Klaar was ze, met haar ‘tuttige kapsel’ vol rommelige krulletjes en speldjes. Ze schakelde de hulp in van de bekende haarstylist Mari van der Ven en ging over op een glamoureuze boblijn. ‘Cora en haar nieuwe sterrenlook’, schreef BN DeStem.

Van Oisterwijks raadslid tot minister

Van Nieuwenhuizen is geboren in Ridderkerk en ging naar school op het Christelijk College Nassau-Veluwe in Harderwijk. Ze was de eerste uit haar familie die naar de universiteit ging en studeerde Sociale Geografie in Utrecht.

Zij klom op tot minister. Van Nieuwenhuizen begon als raadslid in Oisterwijk, werd fractievoorzitter in de Provinciale Staten van Noord-Brabant, ging daar verder als gedeputeerde, werd Kamerlid in Den Haag en was Europarlementariër in Brussel. Intussen heeft ze alle politieke bestuurslagen gehad – van lokaal tot de Europese Unie. ‘Een dijk aan ervaring,’ zei VVD-coryfee Neelie Kroes (76) in televisieprogramma Pauw. Hierdoor kent ze de verhoudingen tussen de bestuurslagen goed.

Vastgeroest in het politieke systeem?

Politici met een dergelijke achtergrond krijgen al gauw het verwijt dat ze ‘een baantjesjager’ zijn of onderdeel uitmaken van ‘het partijkartel’. Tegen dit imago moet ze mogelijk vechten.

Maar als kind had Van Nieuwenhuizen nooit gedacht dat ze in de politiek terecht zou komen. Van Nieuwenhuizen werd actief bij de VVD, omdat ze bijna niemand kende toen ze in 1994 naar Oisterwijk verhuisde. Ze zag per toeval een advertentie van de lokale VVD, die gegadigden zocht voor achterbanvergaderingen. Het leek haar ‘een leuke manier om Oisterwijkers te ontmoeten’.

Haar carrière begon bovendien niet in de politiek. Ze werkte na haar studie bij Crédit Lyonnais Bank in Tilburg, als freelance geografe en in de bedrijfsvoering van de maatschap van dierenartsen in Oisterwijk.

Zakelijk, stoer, technisch

Van Nieuwenhuizen is een stoere vrouw. Haar hobby’s zijn ‘robots en raketten’ en als achtjarige speelde ze al ‘beurshandelaartje met vier telefoons op tafel’, vertelde zij aan Het Financieele Dagblad. Ze is ook voetbalfanaat. Het liefst moedigt Van Nieuwenhuizen Feyenoord elke thuiswedstrijd zingend en zwaaiend aan in de Kuip.

Dat ze verantwoordelijk werd voor een technisch ministerie is geen wonder. In het Europees Parlement deed ze als rapporteur verslag over FinTech, de invloed van technologie op de financiële sector. In haar rol als gedeputeerde van Noord-Brabant hield zij zich al bestuurlijk bezig met mobiliteit, infrastructuur en Eindhoven Airport.

Vanaf dag één bezig met Lelystad Airport

In haar politieke loopbaan heeft Van Nieuwenhuizen zich in de luwte gehouden, maar als minister kreeg ze meteen heftige kwesties voor de kiezen. Neem de uitbreidingsplannen van Lelystad Airport. Daar is ze al vanaf dag één druk mee bezig. Er zijn tal van obstakels, waaronder actiegroepen die zich verzetten en omwonenden die zich zorgen maken om geluidsoverlast van laagvliegende toestellen. Én er waren fouten gemaakt met geluidsberekeningen.

Aan de andere kant zien veel omwonenden de voordelen van een goede nabijgelegen luchthaven in en zijn er stevige belangenpartijen als Schiphol en vliegtuigmaatschappijen in het spel. Van Nieuwenhuizen heeft beloofd de fouten– die voor haar aanstelling zijn gemaakt – te herstellen en heeft burgers uitgenodigd haar te adviseren over Lelystad Airport.

Of zij dit getouwtrek soepel kan doorstaan en vertrouwen kan winnen, zal haar eerste echte test worden als minister.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.