Politieke correctheid

‘Kolonisten van Catan’ mag niet meer, en andere voorbeelden van politieke correctheid

Door Elif Isitman - 04 april 2018

De fabrikant van het populaire bordspel Kolonisten van Catan zwicht voor de druk van politiek correcte activisten en heeft de naam van het bordspel aangepast: het woord ‘kolonisten’ is ‘te beladen’. Het is niet de eerste keer dat een bedrijf activisten tegemoetkomt.

‘De term “kolonisten” is sinds een jaar of tien zó beladen geworden, dat we het niet meer willen gebruiken voor onze spellen,’ zegt een woordvoerder van fabrikant 999 Games in het AD. Het spel heet al vanaf 2014 alleen Catan.

De fabrikant zou volgens de krant elk jaar klachten binnenkrijgen van ‘instanties en consumenten’ over hoe de fabrikant met het spel ‘terugging naar de oude, blanke roots’. De kritiek was onder meer afkomstig van pro-Palestina-activisten, die stelden dat de fabrikant met het spel ‘steun geeft aan de bouw van Joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever’.

De woordvoerder benadrukt dat het spel niet bedoeld is om politiek te bedrijven. Toch wordt de naam – die een ‘nare bijsmaak’ heeft gekregen, aldus de woordvoerder – aangepast vanwege klachten over politieke incorrectheid. Overigens ontkent 999 Games in een persbericht dat de naamswijziging verband houdt met de discussie over het koloniale verleden, en benadrukt het bedrijf dat het AD-artikel ‘onnodige stemmingmakerij’ de wereld in brengt.

Hoe dan ook, de spelfabrikant is niet het eerste bedrijf dat zou bezwijken onder de druk van politieke correctheid. Vier recente voorbeelden.

Heineken

Bierfabrikant Heineken besloot vorige week een reclame terug te trekken waarin een barman een blanke vrouw een bierflesje toeschuift. Het flesje passeert onderweg twee zwarte vrouwen en een zwarte man.

 

Het reclamefilmpje wordt begeleid door de tekst ‘Sometimes lighter is better’, een tekst die verwijst naar het bier zelf – een ‘light’ variant met minder calorieën en minder alcohol. Reden voor de Amerikaanse hiphopartiest Chance the Rapper om de reclame op Twitter als racistisch te bestempelen, waarna Heineken besloot om hem te schrappen.

Albert Heijn

Ook supermarktketen Albert Heijn is niet immuun voor kritiek op sociale media. AH besloot begin maart een voetbalspel voor kinderfeestjes uit de schappen te halen na klachten over seksisme. Op de doos van het spel staat dat het voor ‘jongens’ is, en op een van de spelkaarten stond de vraag: ‘Wat wil je echt niet zien?’, met als antwoord-optie: ‘Huilende meiden’. Het spel ontlokte verontwaardigde reacties en klachten over seksisme, voornamelijk op sociale media. AH besloot vervolgens om het spel uit de schappen te verwijderen.

Ook een spel speciaal gericht op meisjes – de zogenoemde fashion box – werd toen uit de AH-winkels gehaald. Daarop prijkte de tekst ‘alles voor een fashionfeestje voor vier meiden van 8-13 jaar’. De supermarktketen liet weten dat de producten een ‘ongelukkige productomschrijving’ hadden en dat ‘kinderen zelf prima kunnen kiezen met welke spelletjes zij spelen’.

TivoliVredenburg

Begin februari besloot het Utrechtse zalencentrum TivoliVredenburg om de inhoud van het kinderfeest ‘Wilde Westen’ aan te passen naar aanleiding van kritiek van antiracisme-activisten. Op het feest speelden kinderen vorig jaar verkleed als cowboys en indianen met elkaar. Racistisch, vonden onder anderen activisten van de beruchte groep De Grauwe Eeuw en Anousha Nzume, een bekende anti-Zwarte Piet-activiste.

Nzume dreigde te stoppen met haar medewerking aan een ‘feminismefestival’ in TivoliVredenburg als het kinderfeest zou doorgaan. Tivoli ging vervolgens overstag. De ophef zorgde voor hilariteit bij kabinetsleden, die vonden dat een dergelijk feestje gewoon moest doorgaan.

PlayStation

Na ophef besloot het gamebedrijf PlayStation begin maart om het spel Super Seducer – waarin mannen zogenaamd wordt geleerd hoe ze het beste kunnen flirten met vrouwen – niet in de PlayStation Store aan te bieden. Het bedrijf wilde destijds niet zeggen waarom het spel niet op de markt wordt gebracht, maar in de nasleep van de #MeToo-discussie laat de oorzaak zich raden.

Diverse gamesites kritiseerden het spel, dat het ‘stalken en lastigvallen van vrouwen’ zou bevorderen. Super Seducer werd bedacht door de zelfbenoemde dating-coach Richard La Ruina, en heeft de vorm van een quiz. In scènes komen verschillende scenario’s met vrouwen voorbij, waarin je als speler moet aangeven hoe je zou reageren om een vrouw te ‘verleiden’. Daarbij zijn ook redelijk lompe reacties mogelijk. Het uiteindelijke doel is om haar in bed te krijgen.

Na elke keuze krijgt de speler feedback van de ‘date-coach’. In het spel wordt overigens expliciet gewaarschuwd om ‘niet te ver’ te gaan in het echte leven.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.