Nepcampagne

Wilders doet aangifte tegen Azarkan

Door Matthijs van Schie - 21 juni 2018

Geert Wilders gaat aangifte doen tegen DENK-Kamerlid Farid Azarkan. Dat doet hij nadat woensdag bekend is geworden dat DENK een banner liet ontwerpen met de tekst ‘Na 15 maart gaan we Nederland zuiveren’, waarbij een beeltenis van de PVV-leider te zien is. Hoewel de nepnieuwscampagne nooit is uitgevoerd, vindt Wilders dat Azarkan, die zelf met het idee voor de campagne zou zijn gekomen, zich schuldig heeft gemaakt aan laster en smaad.

Op Twitter schrijft Wilders donderdag dat hij heeft gesproken met Eduard Nandelall, directeur van het bedrijf OptimusAd en de man achter de socialmediacampagne van DENK voor de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2017. Wilders schrijft dat Nandelall bewijs heeft aangevoerd dat niet hij, maar Azarkan het idee voor de nep-PVV-banner opperde. Ook heeft Azarkan de campagne openbaar getest, schrijft de PVV-leider, en hebben duizenden mensen die gezien. ‘Vanavond om 19.00 uur aangifte doen bij politie tegen Azarkan wegens smaad en laster,’ schrijft Wilders.

Nandelall biedt Wilders excuses aan

Nandelall, die donderdagochtend liet weten op weg te zijn naar Wilders om zijn excuses aan te bieden, zegt dat Azarkan ‘zich verschuilt achter anderen’. Ook zegt Nandelall dat de uitspraken van Azarkan woensdagavond in de talkshow Jinekout of context‘ zijn – ze zijn uit hun context gehaald. Op televisie zei het DENK-Kamerlid dat hij zich niet meer kon herinneren wie het plan voor de nep-PVV-banner had bedacht. Ook gaf hij aan dat hij zelf niet rechtstreeks bij het plan was betrokken.

Hij gaf wel toe dat het plan in de DENK-fractie is ‘besproken’, maar dat het niet de bedoeling was om de banner daadwerkelijk te verspreiden. Azarkan zei dat die moest laten zien ‘dat Wilders steeds verder gaat’. Hoewel de bewuste campagne nooit online ging na overleg tussen het DENK-partijbestuur, Selcuk Öztürk en Tunahan Kuzu, verscheen wel een andere afbeelding met dezelfde leus online.

Die zou online zijn gezet om te testen of de algoritmes van het reclameplatform Google AdWords de boodschap zouden doorlaten. De advertentie is ruim 11.000 keer bekeken, in zowel Nederland als in een aantal andere landen.

‘Azarkan is schofterig en moet aftreden als politicus’

Elsevier Weekblad interviewde Nandelall donderdag over de kwestie. Hij zegt dat het plan uit de koker van Azarkan kwam, die hij ‘schofterig’ noemt. Ook vindt Nandelall dat de politicus moet aftreden. Lees hier het volledige interview, inclusief een screenshot van een WhatsApp-gesprek tussen Nandelall en Azarkan en het verweer van DENK.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.