Den Haag

Zo kwam stiekeme nepnieuwscampagne van DENK aan het licht

Door Elif Isitman - 20 juni 2018

Ophef in Den Haag rond de onthulling van een nepnieuwscampagne van DENK. De partij was van plan om in de aanloop naar de verkiezingen vorig jaar te adverteren met een banner met een beeltenis van PVV-leider Geert Wilders, en de leus ‘Na 15 maart gaan we Nederland zuiveren’– een dubieuze verwijzing naar de Holocaust.

Het BNNVARA-radioprogramma De Nieuws BV onthulde deze nepnieuwscampagne van DENK, die nooit tot uitvoering kwam. PVV-leider Geert Wilders reageert furieus, en noemt de campagne ‘ronduit smerig’. Was het plan doorgezet, dan was DENK strafbaar geweest, zeg hij. ‘Dat je hard campagne voert tegen elkaar, met stevige posters over elkaar, dat mag. Maar dat je net doet alsof je een andere partij bent, dat is valsheid in geschrifte, dat kan gewoon niet,’ aldus Wilders. ‘Wat een tuig,’ voegt hij toe via Twitter.

Azarkan liet banner ontwerpen

Volgens De Nieuws BV  is Farid Azarkan, momenteel fractievoorzitter voor DENK in de Tweede Kamer en destijds campagneleider, zelf degene geweest die de banner liet ontwerpen. In de eerste weken van 2017 werden leden van de partij voorbereid op de uitvoering van de campagne. Het was de bedoeling dat de advertentie te zien zou zijn op onder meer de websites van De Telegraaf en NU.nl. Na overleg met het partijbestuur, Selcuk Öztürk en Tunahan Kuzu is de campagne teruggetrokken.

Hoewel Azarkan toegeeft dat het plan is ‘besproken’, verwerpt hij de aantijging dat het zou gaan om een nepnieuwscampagne. Volgens hem was het de bedoeling om te laten zien ‘dat Wilders steeds verder gaat’. De campagne is nooit uitgevoerd omdat het volgens hem ‘te ver’ ging.

De woorden van Azarkan werden stiekem opgenomen. Volgens De Nieuws BV kwam DENK naderhand terug van de uitspraken van Azarkan en wilde de partij ze geheimhouden. Het radioprogramma zou naast de uitlatingen van Azarkan ook verschillende interviews, documenten, bankafschriften en communicatieverkeer in handen hebben gehad om het verhaal te ondersteunen. Tijdens een persconferentie over de kwestie zegt Azarkan woensdag opnieuw dat de campagne werd teruggetrokken na overleg met Öztürk en Kuzu.

DENK dreigde nieuwsprogramma met aangifte

DENK dreigde vóór de uitzending aangifte te doen tegen de journalisten van De Nieuws BV, omdat ze ‘valse aantijgingen’ zouden verspreiden. Dinsdag koos de partij de vlucht naar voren en zette zelf opnamen online waarin de reclameman die De Nieuws BV over het plan zou hebben verteld, meldt dat het verhaal niet waar is.

Het gaat om Eduard Nandelall, volgens DENK de enige bron van de beschuldigingen. De partij vindt daarom dan ook dat de beschuldigingen onderuit zijn gehaald. Nandelall was als directeur van het bedrijf OptimusAd de man achter de socialmediacampagne van de partij voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Volgens De Nieuws BV heeft een testadvertentie voor de nepnieuwscampagne wel het internet gehaald. Die had dezelfde leus, maar een andere afbeelding. Wie op de banner klikte, kwam op de website van de PVV terecht.

Die afbeelding zou online zijn gezet om te testen of de boodschap zou worden toegestaan door de algoritmes van het reclameplatform GoogleAdwords. In totaal heeft die advertentie ruim 11.000 views gehad, in zowel Nederland als een aantal andere landen.

DENK intimideerde journalisten

DENK houdt vol dat het de bedoeling was om een discussie over de PVV te initiëren. De partij wilde naar eigen zeggen na de verkiezingen openheid van zaken geven. De Nieuws BV verklaart dat DENK tijdens het onderzoek journalisten van het programma probeerde te intimideren – een inmiddels bekende tactiek van de partij.

Zo eiste DENK inspraak in de uitzending, en wil de partij zelf de voorwaarden bepalen waaronder ze reageert. Ook stuurde DENK een brief aan de directie en de raad van toezicht van de omroep om te vragen afstand te nemen van de journalisten die het item maakten, en waarin wordt gedreigd met een DENK-publicatie die de journalisten bestempelt als onbetrouwbaar.

DENK staat onder de media bekend als een partij die journalisten het werken zeer lastig maakt. Zo werden verslaggevers van bepaalde media eerder zonder reden geweerd van DENK-evenemtenten, krijgen hoofdredacties boze mails, worden omroepen die voor de partij onwelgevallige geluiden laten horen, geboycot, en wordt er in sommige gevallen gedreigd met een gang naar de Raad voor de Journalistiek en een plek op de ‘zwarte lijst van journalisten’ die de partij zou hanteren.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.