Luchtvaart 🖼️ Premium Corner

Hypocrisie in luchtvaartdebat: laat Schiphol groeien

Door Eric Vrijsen - 10 januari 2019

Schiphol is het ideale doelwit om je tegen vliegverkeer te verzetten, maar niemand wil zijn aansluiting op de wereld kwijt. Toch winnen de klagers en moet ook deze ‘gaskraan’ op slot. Haal de hypocrisie uit het debat.

Luchtvaart is een van de snelste groeiers van de wereldeconomie, maar Nederland haakt af. Een politiek-psychologisch proces is gaande dat leidt tot een slot op Schiphol. Het is hypocriet, want ook ‘groene’ politici vliegen erop los, terwijl rechts verzwijgt dat het afknijpen van ’s lands economische motor gewoon niet kan.

Donderdag 3 januari 2019: avondspits Schiphol alle vertrekkende vliegtuigen

Meer dan twee keer per dag boos op Schiphol

Natuurlijk is het niet plezierig wonen onder een aanvliegroute en bellen jaarlijks honderden mensen in Zwanenburg of Aalsmeer terecht het onafhankelijke meldpunt. Maar de cijfers van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) laten ook iets anders zien. Vorig jaar begon opeens de Veluwe te klagen.

Plotseling ondervonden tientallen mensen in Apeldoorn, Arnhem, Epe, Ermelo en Wezep overlast. Ook Amersfoort, Zwolle en Lochem klaagden. Drie mensen uit Wapenveld, vlak bij Zwolle, meldden zich 583 keer. Kampioen was iemand uit het Drentse Coevorden die 779 keer zijn misnoegen uitte over startende en aankomende vliegtuigen. Meer dan twee keer per dag boos op Schiphol, en dat in een rustige uithoek van het land.

Mensen op de Veluwe vrezen plannen van Lelystad Airport

Laden…

Onbeperkt Elsevier Weekblad lezen?

Lees elke week meer dan 70 nieuwe premium artikelen al vanaf 7 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad lezen? Dat kan al vanaf 7 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.