Drama Oss

Wist minister van Stint-problemen? Keuring was ‘niet eenduidig’

Door Matthijs van Schie en Leanne Sneep - 25 september 2019

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wist al in 2011 dat de Stint niet voldeed aan de veiligheidseisen, meldt RTL Nieuws. De elektrische bolderkar zou met de verkeerde eisen zijn gekeurd en onterecht de weg op zijn gestuurd. Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) zou dit hebben achtergehouden voor de Tweede Kamer. Zelf ontkent ze dit.

Wat onthulde RTL Nieuws?

Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat verkeerde berekeningen zijn gebruikt bij het keuren van de Stint. De berekening was op basis van eisen, die later werden aangescherpt. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en het ministerie waren hiervan op de hoogte. Later werd weliswaar de keuring aangescherpt, maar de Stint werd niet opnieuw gekeurd.

Het document waarin stond dat de keuring niet volstond, zou Van Nieuwenhuizen achter hebben gehouden. Ook werd het niet verstrekt aan de fabrikant van de Stint. Dit gebeurde pas afgelopen voorjaar. De minister zou wel de Kamer hebben gemeld dat de keuring ‘eenduidiger’ had gemoeten. Maar ze bracht geen officiële documenten hierover naar buiten.

Hoe reageert de Tweede Kamer?

Vlak na het ongeluk met een Stint in Oss vorig jaar vroeg de Tweede Kamer nadrukkelijk om alle documenten van de keuring. Kamerleden reageren dan ook verbijsterd op het nieuws dat er mogelijk documenten zijn achtergehouden.

CDA-Kamerlid Wytske de Pater-Postma zegt dat je ‘ervan op aan moet kunnen dat veiligheid een absolute prioriteit is bij de toelating dit soort voertuigen’. Ze vindt dat de minister opnieuw uitleg moet geven. ‘Dit is geen fraai beeld. Deze handelwijze van het ministerie destijds vraagt opnieuw om uitleg.’

Ook Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) schrikt van de berichten. ‘Ze roepen veel nieuwe vragen op. Waarom is de Stint na het ontdekken van de fout in de concept-eisen niet opnieuw gekeurd?’

De oppositie reageert eveneens verontwaardigd. Cem Laçin, Kamerlid voor de SP, zegt dat het nieuws bevestigt dat het keuringsproces niet deugde. ‘Als de minister documenten heeft achtergehouden, is dat echt een kwalijke zaak. Ze heeft wat uit te leggen, want dit zou onacceptabel zijn.’

Volgens Rutger Schonis, Kamerlid van D66, blijkt ‘keer op keer’ dat het ministerie het toezicht niet op orde heeft.

Wat zegt de minister zelf?

Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) ontkent informatie te hebben achtergehouden voor de Tweede Kamer. Ze heeft naar eigen zeggen al veel eerder ‘expliciet gemeld’ dat de manier waarop de Stint moest worden gekeurd ‘niet eenduidig was’.

Het was volgens Van Nieuwenhuizen helder aan welke eisen de Stint moest voldoen om op de weg te mogen rijden. Maar hoe moest worden getoetst of het voertuig wel aan deze eisen voldeed, was niet duidelijk, antwoordde de minister in januari al op Kamervragen.

In diezelfde antwoorden schreef ze te verwachten dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) daarover meer duidelijkheid zal bieden in oktober. Dan komt de OVV waarschijnlijk met een rapport over het Stint-drama in Oss en de keuring van het voertuig. ‘De resultaten daarvan wachten we af,’ aldus Van Nieuwenhuizen.

De RTL-journalisten die de onthulling deden, spreken het verweer van Van Nieuwenhuizen tegen. ‘Laat je niet op ’t verkeerde been zetten door spin uit het ministerie,’ schrijft Pieter Klein. Volgens hem is ‘de waarheid weggeboetseerd in kromme formuleringen’. Yoeri Vugts, die ook meewerkte aan het stuk, zet de brief aan de Tweede Kamer en de brief aan de fabrikant van de Stint naast elkaar en vermoedt dat bewust verschillende formuleringen zijn gebruikt:

Wat gebeurde er ook alweer in Oss?

Lees ook deze column van Geerten Waling terug: Overheid wentelt eigen falen op ondernemer

Op 20 september 2018, rond 08.30 uur ’s ochtends raakte een Stint in Oss betrokken bij een ernstig ongeval op een spoorwegovergang in de buurt van Station Oss West. De vrouw die het voertuig bestuurde, een leidster van een kinderdagverblijf, kon niet meer remmen omdat het voertuig door een nog altijd onbekende oorzaak op hol sloeg. De kar reed dwars door de slagbomen heen het spoor op, waar het voertuig werd getroffen door een trein. Vier kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar kwamen om het leven. De 32-jarige bestuurster een vijfde kind van 11 jaar oud raakten zwaargewond.

Na het ongeval verbood de minister de Stint, tot grote onvrede van de fabrikant. Al maanden wordt gewerkt aan een aangepast voertuig, maar dat mag vooralsnog niet de weg op omdat de veiligheid nog niet is gegarandeerd. Dat meldde Van Nieuwenhuizen twee weken geleden in een brief aan de Tweede Kamer. Ze nam het advies over van keuringsinstantie RDW, dat na het ongeluk extra strenge veiligheidseisen hanteert voor de Stint.

Vrijdag, exact een jaar na dato, werd in Oss een monument onthuld ter nagedachtenis aan het ongeluk. Ter ere van de vier omgekomen kinderen prijken op de afgescheurde zwarte bladzijde in het ‘Vlinderboek’ vier gekleurde vlinders, evenals de tekst ‘Geen kind is zo aanwezig als het kind dat wordt gemist’. Minister Van Nieuwenhuizen was aanwezig bij de onthulling en legde bloemen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.