Europese Unie

Nederland vraagt Timmermans om EU-vliegbelasting

Door Matthijs van Schie - 07 november 2019

Nederland wil dat de Europese Commissie een Europese vliegbelasting invoert. Staatssecretaris Menno Snel (D66) en minister Wopke Hoekstra (CDA), beiden van Financiën, hebben hierover een verklaring ondertekend samen met hun collega’s uit Duitsland, Frankrijk, Zweden, Italië, België, Luxemburg, Denemarken en Bulgarije.

Volgens deze negen landen wordt vliegen, vergeleken met andere manieren van vervoer, nu niet genoeg belast of beprijsd. ‘Dit terwijl vliegen ongeveer 2,5 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot veroorzaakt,’ schrijft de Permanente Vertegenwoordiging in Brussel donderdag in een persbericht.

Snel: slecht dat vliegen niet is belast net zoals auto, bus of trein

Lees ook het coververhaal van deze week over Schiphol-op-Zee: meer dan een droom?Cover Elsevier Weekblad editie 45 2019 "Schiphol op zee"

‘Niet alleen Nederland, maar een grote groep andere Europese landen vindt dat het niet goed is dat vliegen in tegenstelling tot de auto, bus of trein op geen enkele manier wordt belast,’ licht staatssecretaris Snel toe. ‘Door nu samen op te trekken, hopen we dat dit belangrijke onderwerp ook in Europa verder kan gaan vliegen.’

De negen EU-lidstaten hebben de verklaring overhandigd aan Frans Timmermans, de eerste vicevoorzitter van de Europese Commissie. Hij neemt de portefeuille Klimaat op zich in de nieuwe Commissie, onder leiding van de Duitse Ursula von der Leyen.

EU-brede taks tegen ‘oneerlijke concurrentie tussen landen’

Volgens de Brusselse vertegenwoordiging van het ministerie van Buitenlandse Zaken staat Nederland in de Europese Unie te boek als ‘aanjager om de vervuiling die vliegen veroorzaakt beter te beprijzen’. Snel, Hoekstra en hun collega-ministers in de acht andere landen vinden dat een ‘Europese aanpak’ nodig is omdat er anders ‘discussies over oneerlijke concurrentie tussen landen’ zouden ontstaan. Zo heft onder meer Duitsland nu al belasting op vliegtickets.

Luister ook de podcast met correspondent Jelte Wiersma terug: Wat betekenen ‘groene plannen’ klimaatchef Timmermans voor Nederland?

Ook Nederland wil dat doen, mocht het plan voor de Europese vliegbelasting er niet van komen. De zogenoemde ‘tickettaks’ wordt in 2021 ingevoerd als de EU-landen voor die tijden geen akkoord hebben bereikt. Snel heeft een wetsvoorstel voor een nationale vliegbelasting in mei naar de Tweede Kamer gestuurd. Over twee weken wordt daarover gedebatteerd. De taks zou 7 euro per vertrekkende passagier gaan bedragen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.