Klimaatbeleid

Ruttes klimaatijver stuit op onbegrip in buitenland

12 december 2019

Directeuren van grote bedrijven stuiten bij hun moederconcern in het buitenland op veel onbegrip over het Haagse klimaat- en milieubeleid. De topmannen van Tata Steel/Hoogovens en KLM zeggen in het kerstnummer van Elsevier Weekblad dat hun bazen in Mumbai (India) en Parijs niet meer begrijpen waar Den Haag mee bezig is.

Theo Henrar (Tata Steel) en Pieter Elbers (KLM) zeggen in een dubbelinterview dat de klimaatijver van kabinet en Kamer de positie van hun bedrijven verzwakt. Dit zal leiden tot desinvesteringen, verlies van arbeidsplaatsen en averij voor de nationale economie.

Lees het volledige interview uit het kerstnummer met Henrar en Elbers hier:

BV Zondebok verdedigt zich

Tata Steel heeft massa-ontslagen aangekondigd. Directievoorzitter Henrar noemt het ‘niet eenvoudig om in India uit te leggen waarom Nederland extra’s boven op het Europese klimaatbeleid zet’. Pieter Elbers, wiens KLM onderdeel is van AirFrance/KLM, zegt: ‘Parijs begrijpt dat het kabinet voor 800 miljoen aandelen Air France-KLM kocht vanwege het belang van KLM voor de nationale economie. Maar het kabinet zet ook Schiphol op slot, houdt Lelystad dicht en knijpt de luchtvaartontwikkeling af. Dat is niet uit te leggen. We moeten stoppen elkaar hier gevangen te nemen in argumenten.’

Angst dat Nederland afglijdt naar ‘een made in China-economie’

De topondernemers zeggen te streven naar duurzame productie, maar dan moet Den Haag hun wel de tijd en de ruimte gunnen om te investeren in nieuwe staalbedrijven en vliegtuigen. Consequentie van het Haagse beleid is echter dat de wereldwijd opererende concerns geen fiducie meer hebben in hun Nederlandse bedrijfsactiviteiten. Beide ondernemers zeggen dat Den Haag oog moet hebben voor wat er elders in de wereld gebeurt. Henrar vreest dat Nederland afglijdt naar ‘een made in China-economie’. Elbers vindt dat dit land moet ophouden ‘gekke henkie te zijn’.

Premier Mark Rutte (VVD) wil vooroplopen en tevens Europa opjagen met klimaatbeleid. Volgt Europa het Nederlandse voorbeeld, dan profiteren bedrijven als KLM en Tata Steel. Henrar vindt dat het kabinet dan eerst bij zichzelf te rade moet gaan: ‘Onze luchtvaart en staalproductie zijn in staat om doorbraaktechnologie waar te maken. Maar dat vergt wel doorbraakbeleid van de nationale overheid.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.