Infrastructuur

Rijkswaterstaat en ProRail versnellen onderhoud

28 maart 2020

Buitenkansje voor de onderhoudsploegen. Door de coronacrisis en de ‘intelligente lockdown’ rijden er veel minder treinen en is het ook op de autosnelwegen rustig. ProRail en Rijkswaterstaat overleggen met de aannemerij om onderhoudsprojecten te vervroegen.

Er zijn zo veel treindiensten geschrapt, dat een van de twee tunnelbuizen van station Schiphol buiten gebruik is gesteld. Maandag begint daar een omvangrijke onderhoudsklus: het vervangen van in totaal 7 kilometer rails. Het werk stond gepland om gedurende twee jaar in een aantal weekenden en ’s nachts te worden uitgevoerd, maar dat hoeft nu niet. Het karwei kan in ruim één week en zonder extra hinder voor treinreizigers worden gerealiseerd.

De afgelopen weken is het aantal ov-gebruikers met zo’n 85 procent afgenomen. Op de meeste trajecten rijden alleen nog stoptreinen. ProRail wil van de nood een deugd maken en behalve op Schiphol, ook op andere plaatsen in het land versneld beginnen met onderhoudswerk.

Vaak kan uitsluitend ’s nachts en in het weekeinde worden gewerkt

Lees het opiniestuk van Eric Vrijsen nog eens terug: Met onderhoud kan verkeersminister niet scoren, ten onrechte

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu geeft jaarlijks zo’n 2,5 miljard uit aan onderhoud van autowegen, spoorwegen, kanalen, bruggen en sluizen. Omdat veel bruggen op leeftijd raken en eigenlijk niet waren berekend op de huidige verkeersdrukte, begon VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen met een inhaalprogramma. Groot onderhoud veroorzaakt echter op korte termijn extra files. Vaak kan uitsluitend ’s nachts en in het weekeinde worden gewerkt, waarbij ook nog eens ingrijpende omleidingsroutes moeten worden ingericht.

Rijkswaterstaat probeert nu onderhoudsprojecten naar voren te halen, omdat het de komende weken veel minder druk zal zijn op de wegen. ‘We zijn in overleg met de bouw- en technieksector,’ zegt een woordvoerder van Van Nieuwenhuizen. ‘Onze inzet is ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk doorgewerkt kan worden. Uiteraard staan de gezondheid en de veiligheid hierbij voorop.’

Niet met z’n allen in de schaftkeet

Werknemers moeten 1,5 meter afstand van elkaar houden om de risico’s van besmetting met het coronavirus te minimaliseren. Dat vergt aanpassingen van werkmethodes. Voorzitter Maxime Verhagen van brancheorganisatie Bouwend Nederland dringt aan op creatieve oplossingen om werkzaamheden doorgang te laten vinden. Werknemers moeten nu bijvoorbeeld niet met z’n allen in een kleine keet gaan zitten schaften. Dat is te riskant en bovendien niet toegestaan. Maar het stopzetten van de bouw – zoals in België gebeurt –  is volgens Verhagen ‘nergens voor nodig’.

Lees meer over het coronavirus in ons dossier

Verhagen riep ambtenaren en bestuurders op vergaderingen met de bouwbedrijven per telefoon of skype-verbindingen te laten plaatshebben. Het niet doorgaan van ambtelijke overleggen mag volgens hem geen reden zijn de bouw te verlammen. Integendeel, dit is juist het moment om projecten naar voren te halen.  De bouwnijverheid is traditioneel de sector waarmee de overheid de economie kan aanzwengelen.

Verhagen riep zijn aannemers op zo veel mogelijk personeel in dienst te houden, omdat er anders op de iets langere termijn een ‘onoverbrugbaar tekort’ aan bouwvakkers zal ontstaan. De bouwsector maakt de laatste jaren steeds meer gebruik van Oost-Europese werkkrachten.

Volgens Verhagen zijn vooral Poolse werknemers de afgelopen weken naar hun land teruggekeerd. Zij willen per se thuis de Paasdagen vieren en vertrokken daarom nog voordat de opnieuw ingevoerde grenscontroles een terugreis onmogelijk zouden maken.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.