Verhaal van de dag

Ov-reizen in de toekomst mogelijk alleen nog met toestemming

24 april 2020

Het ministerie van Infrastructuur werkt met openbaarvervoerbedrijven en reizigersorganisaties aan een plan om het openbaar vervoer in Nederland coronabestendig te maken. Maar zelfs als het weer op gang komt, kan naar verwachting maar een kwart van de reizigers van voor de coronacrisis worden vervoerd.

Een van de oplossingen waaraan wordt gewerkt, is een reserverings-app, die ervoor zorgt dat de ruimte in bussen en treinen goed wordt verdeeld. Ook wordt gedacht aan speciale reisuren voor kwetsbare groepen en een verbod op reizen die niet noodzakelijk zijn.

Lees ook het commentaar van Eric Vrijsen: Hoe ov-bedrijven de reiziger aan zijn lot overlaten

‘Zelfs als wij alle treinen, bussen en trams weer laten rijden, kunnen wij maar een kwart van de reizigers van voor de crisis vervoeren,’ zegt Pedro Peters van brancheorganisatie OV-NL in het NOS Radio 1 Journaal. Op dit moment zit het openbaar vervoer op 10 tot 15 procent van het niveau van voor de coronacrisis.

Een soepeler maatregel is kijken of het mogelijk is het openbaar vervoer uit te zonderen van de anderhalvemeterregel, bijvoorbeeld door mondkapjes verplicht te stellen. Het kabinet heeft daarover advies gevraagd aan het RIVM.

Keuzes moeten worden gemaakt

Maar als de capaciteit beperkt blijft, zullen er keuzes moeten worden gemaakt over wie wanneer mag reizen. De vervoerders willen dat niet zelf bepalen en vinden dat in dat geval het kabinet daarover regels moet opstellen.

D66-Kamerlid Rutger Schonis ziet wel wat in een app. Er moet dan een autoriteit komen die aan hand van criteria vooraf bepaalt of een reis noodzakelijk is of niet.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Maandag zei Pedro Peters van OV-NL ook al dat er duidelijke regels moeten komen om te bepalen wie er wel en niet met het openbaar vervoer (ov) mogen reizen. Hij is bang dat het ov sneller vol raakt wanneer het kabinet de regels versoepelt. ‘We zien nu al dat het soms moeilijk is om afstand te bewaren en dat treinen soms te vol zitten.’

Peters sprak al van een ‘speciaal vervoersbewijs’ dat naast een normaal vervoersbewijs laat zien dat je van de overheid met het openbaar vervoer mag reizen.

Een ‘godsvermogen’ nodig

Peters zegt ‘een godsvermogen’ nodig te hebben om zich te houden aan de richtlijnen van het RIVM.

‘Als we maar een kwart van de reizigers hebben en dus ook maar een kwart van de inkomsten, maar wel 100 procent van de kosten, dan is er voor het streek- en busvervoer zo’n 700 miljoen euro en voor de NS ook 700 miljoen euro nodig om te blijven rijden.’ Het Rijk moet dat gat volgens Peters financieel dichten. Welke gevolgen dit zal hebben voor de ticketprijs of lopende abonnementen is niet bekend.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.