nederland

Kabinet voert druk op NS op

Door ANP - 29 april 2016

DEN HAAG (ANP) – De reistijd van de snelle treinen tussen Amsterdam en Brussel moet eind 2017 een half uur korter zijn. Dat is een van de afspraken die staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) maakt met de NS om het vervoer over de hogesnelheidslijn HSL-Zuid snel te verbeteren.

Zij zet de NS daarbij onder druk. Als de NS nu faalt, kan de overheid ervoor kiezen te gaan samenwerken met een ander bedrijf. Dijksma laat sowieso onderzoeken of een andere vervoerder het beter kan. Ook de touwtjes bij spoorbeheerder ProRail worden aangehaald. Het wordt een overheidsorganisatie en kan zo scherper worden aangestuurd.

Door de NS op de huid te zitten bij de nieuwe poging om snelle treinverbindingen tussen Amsterdam en Brussel te realiseren, hoopt Dijksma hoopt het vertrouwen van de treinreizigers herstellen. Dat vertrouwen kreeg een knauw door alle problemen met de Fyra. Ook de opvolger, Intercity Direct, valt veelvuldig uit.

Mankementen

De Italiaanse hogesnelheidstrein Fyra kwam jaren te laat en reed uiteindelijk maar vijf weken tussen Amsterdam en Brussel. De flitstreinen werden met mankementen teruggestuurd naar de fabriek. De flop kostte de NS ongeveer 800 miljoen euro.

Het kabinet reageerde vrijdag op de aanbevelingen van de parlementaire enquêtecommissie die het debacle met de Fyra onderzocht. De commissie oordeelde dat opeenvolgende kabinetten teveel oog hadden voor mogelijke opbrengsten van de HSL-Zuid, terwijl de NS vooral zijn eigen monopoliepositie veilig wilde stellen. De opdracht is volgens Dijksma duidelijk. Het kabinet gaat er bovenop zitten. ,,Scherpe afspraken met NS moeten tot resultaten leiden, en tot meer tevreden reizigers. Dat is het doel.’’