nederland

‘PvdA moet niet schrijven, maar plan indienen

Door ANP - 30 april 2016

DEN HAAG (ANP) – ,,PvdA-fractieleider Diederik Samsom moet geen essay schrijven over zijn nieuwe visie op het onderwijs, maar een plan indienen in de Tweede Kamer en voorleggen aan zijn eigen onderwijsminister.’’ Zo reageert een woordvoerder van de Algemene Onderwijsbond (AOb) op de nieuwe onderwijsideeën van de PvdA.

Samsom publiceerde zaterdag het essay De Nieuwe School. Daarin doet hij uit de doeken hoe het onderwijs er in de toekomst in Nederland uit moet zien. Zo moeten leerkrachten meer tijd krijgen om lessen voor te bereiden en kinderen zouden vanaf hun tweede al spelenderwijs moeten leren. De basisschool zou meer lesuren moeten kunnen geven en op de middelbare scholen moeten meerdere lesniveaus worden aangeboden.

Het stuk lanceert de PvdA-leider samen met Erik van ’t Zelfde, directeur van de Hugo de Grootschool op Rotterdam-Zuid. Hij maakte volgens de PvdA met vergelijkbare maatregelen zijn school weer tot een van de beste. Daarvoor was het een van de slechtste scholen in Nederland.

Indienen

De AOb kan ,,best een eind meegaan’’ in het PvdA-plan om onder andere meer brede scholengemeenschappen te openen om zo de tweedeling in het onderwijs tegen te gaan. ,,Het klinkt allemaal erg mooi, maar de PvdA heeft nu een grote regeringsfractie en het is nog maar de vraag hoe het er na de verkiezingen uitziet.’’

Daarom spoort de AOb de PvdA aan om direct de daad bij het woord te voegen en plannen in te dienen die een vertaling zijn van die visie op het onderwijs. ,,Kortom, maak er direct werk van.’’

Kansen

De Inspectie van het Onderwijs concludeerde onlangs nog dat kinderen niet dezelfde kansen krijgen. Dat komt onder meer doordat hoogopgeleide ouders zich meer bemoeien met de opleiding van hun kind. Mogelijk hebben leraren en schoolleiders ook wel vooroordelen en krijgen kinderen van hoogopgeleide ouders ook meer kansen. Ook het Sociaal en Cultureel Planbureau toonde onlangs aan dat verschillen toenemen, schrijven Samsom en Van ’t Zelfde.