nederland

Tien ‘gezonde’ voedingsmiddelen die toch niet zo gezond zijn

Door Rob Graumans - 11 september 2014

Veel voedselproducenten zeggen ‘natuurlijke’ of ‘gezonde’ producten aan te bieden. Maar wie er de feiten op naslaat, ziet dat deze termen op zijn minst misleidend zijn.

Maar wat voor producten worden nou als misleidend ervaren? Hier volgt een lijstje met tien producten waarvan de producent zegt dat ze gezond zijn, terwijl ze dit in feite niet zijn.

Daarnaast zitten er transvetten in, en een ‘transvet is een onverzadigd vet dat nog slechter is voor de gezondheid dan verzadigd vet’, aldus het Voedingscentrum. Dit geldt echter niet alleen voor margarine. In vrijwel elke plantaardige olie die je in de supermarkt tegenkomt, zit deze minimale hoeveelheid transvet. Maar dat doet niets af aan de opmerking van het Voedingscentrum.

Problemen

Misleidende reclame is wereldwijd een steeds groter wordend probleem. In de Verenigde Staten is deze trend al jaren gaande, en worden vooral voedselmerken die pretenderen ‘all-natural’ te zijn hard aangepakt. Deze harde aanpak van de Federal Trade Commission – verantwoordelijk voor het beschermen van klanten tegen oneerlijke of misleidende praktijken – is ook wel nodig. Het zeggen dat een product ‘all-natural’ is, maakt namelijk dat er naar een product heel wat meer vraag is.

Daarom is het in het belang van organisaties om hun voedsel als ‘geheel natuurlijk’ te bestempelen, of dit wel nu wel of niet het geval is.

De misleidende acties van bedrijven werken anti-competitief – met andere woorden: klanten beschikken vanwege de misleidende informatie niet over de informatie die ze nodig hebben om een goede beslissing te kunnen maken. Daardoor kiezen ze mogelijk voor een product dat goed lijkt, maar niet goed is. Dit kun je als klant – op grond van de misleidende informatie – echter niet weten.

Een ander probleem is dat de definitie van een ‘natuurlijk product’ vaag is. Feitelijk zijn alle voedingsmiddelen product van de natuur. Een aantal producten bevindt zich dan ook in een grijs gebied.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.