nederland

#BoycotAH: Pietenverbod Albert Heijn valt verkeerd bij twitteraars

Door Servaas van der Laan - 09 oktober 2014

De beslissing van Albert Heijn om de beeltenis van Zwarte Piet uit alle reclame-uitingen te halen, valt verkeerd bij klanten van de winkelketen. Twitteraars roepen op Albert Heijn de rug toe te keren.

‘Tot ziens #albertheijn gemiddeld 100 per week kwijt. Schande om zo te buigen voor een absolute minderheid. Hallo #jumbo,’ zegt Remco Faasen op Twitter. En hij is niet de enige die kritiek uit op de winkelketen over de beslissing Zwarte Piet te weren:

https://twitter.com/iRalitsa/status/520110996837658624

https://twitter.com/Sfinxs1000/status/520110726967734272

Maar er waren ook positieve reacties:

Paniekvoetbal

‘Dit is paniekvoetbal van Albert Heijn,’ zegt marketing-deskundige Frank van den Wall Bake tegen elsevier.nl. ‘Ze hadden een grote advertentie moeten plaatsen waarin ze zeggen begrip te hebben voor de discussie, maar niet te zullen zwichten voor een minderheid,’ zegt Van den Wall Bake.

Maar de mensen die zeggen massaal hun bonuskaart in te leveren, gelooft hij niet. ‘Zo’n vaart zal het niet lopen, maar dit is wel een deukje in het imago van Albert Heijn en een boost voor de concurrent die hier ongetwijfeld van zal profiteren.’

Jumbo

Die concurrent, de Jumbo, liet aan elsevier.nl weten niets aan Zwarte Piet te zullen veranderen. ‘Jumbo associeert Zwarte Piet met het leukste kinderfeest van het jaar. Net als in voorgaande jaren is hij dan ook verwerkt op onze winkelcommunicatie en producten van ons huismerk. Wij volgen de discussie rondom Zwarte Piet, maar mengen ons hier niet in,’ laat een woordvoerder weten.

Eerder raakte ook Hema in opspraak na de beslissing om verpakkingen met sinterklaasartikelen aan te passen. Overigens passen wel meer winkelketens, zoals Aldi, hun verpakkingen aan vanwege de Zwarte Pietendiscussie, maar zij kiezen ervoor dit in stilte te doen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.