nederland

Charmeoffensief van Albert Heijn: gedicht voor Zwarte Piet

Door Shari Deira - 13 oktober 2014

Albert Heijn probeert maandag de schade te beperken vanwege het nieuws dat de supermarktketen Zwarte Piet uit de winkel zou weren. Via krantenadvertenties wil Albert Heijn alle verwarring over de knecht van Sinterklaas wegnemen.

Met een brief aan Piet in dichtvorm maakt Albert Heijn duidelijk dat Zwarte Piet ook dit jaar te vinden zal zijn in de winkels: ‘We vinden je in zwart en andere kleuren reuze, maar laten aan heel Nederland de keuze.’

Producten

Vorige week werd bekend dat Albert Heijn helemaal geen snoepgoed en speelgoed met Zwarte Piet zou verkopen. Dat bericht  bleek niet geheel te kloppen.

‘Voor de vele klanten die het Sinterklaasfeest op de gebruikelijke wijze willen vieren, hebben we producten met Zwarte Piet daarop. Maar u ziet ook producten waarop hij niet staat. Aan de klant de keuze,’ liet het supermarktconcern weten in een verklaring.

Albert Heijn benadrukte dat er geen sprake is van ‘een besluit om Zwarte Piet in de ban’ te doen. Diverse franchisenemers van Albert Heijn maakten bekend dat zij gewoon snoepgoed met afbeeldingen van de zwarte knecht zouden verkopen.

Opspraak

Of de damage control van Albert Heijn wat uithaalt, is nog afwachten. Op Twitter was #BoycotAH al snel trending op Twitter en Zwarte Piet was opnieuw het gesprek van de dag.

Adviesbureau Q&A Research & Consultancy uit Amersfoort deed onderzoek onder vijftienhonderd Nederlanders en daaruit bleek dat winkels die Zwarte Piet in de ban doen, eerder minder dan meer worden bezocht.

Al snel bleek dat meer winkelketens kampen met wat te doen met Zwarte Piet. HEMA raakte eerder in opspraak na een beslissing om Zwarte Piet aan te passen. Aldi zou Zwarte Piet ook aanpassen, maar doet dit in stilte.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.