nederland

Eindelijk goed nieuws voor de Pier van Scheveningen?

Door Rob Graumans - 13 oktober 2014

De Pier van Scheveningen gaat komend voorjaar weer open voor het publiek. Dat verwacht althans curator Marc Udink. Er is een serieuze partij die een intentieverklaring heeft getekend om de Pier te gaan exploiteren.

Volgens de curator zijn er na een schifting nog drie van de oorspronkelijk honderd geïnteresseerde partijen over. Een van de drie partijen is een combinatie van easyHotel – een aanbieder van goedkope hotelruimte – en vastgoedontwikkelaar KondorWessels.

Verder heeft een van de partijen een zogenoemde ‘intentieverklaring’ getekend, wat vaak een eerste stap is naar een juridisch bindende overeenkomst. In de verklaring staat: ‘Er is uitzicht op een oplossing voor het einde van het jaar. Daarmee komt de voorspelling uit dat de Pier binnen twee jaar verkocht zou zijn.’

Schateiland

Die verkoop laat dan ook al enige tijd op zich wachten. Sinds 1991 was horecaconcern Van der Valk eigenaar van de Pier. Maar na ruim 20 miljoen euro in de Pier geïnvesteerd te hebben, beëindigde het bedrijf de verbouwingen in 2001, ondanks dat nog lang niet alle delen van de Pier gerenoveerd waren. Eind 2011 brak er brand uit in een gebouw op het zogenoemde ‘schateiland’ – een ‘eiland’ dat vastzit aan de Pier –  en die is sindsdien gesloten voor het publiek.

Op 19 maart 2012 maakte Van der Valk bekend de hele Pier te willen verkopen omdat de onderhoudskosten te hoog waren om een redelijk rendement te kunnen maken. In die tijd zag de gemeente Den Haag nog niets in een groot hotel in de zee; nu lijkt dat anders.

Vervolgens zijn, op aanvraag van Van der Valk, de twee vennootschappen die verantwoordelijk waren voor schulden van de Pier failliet verklaard. Onder meer de gemeente Den Haag heeft nog geld tegoed. Sindsdien is Udink op zoek naar een koper.

Reddingsactie

Er zijn tal van geïnteresseerden geweest, maar de verkoop ging steeds niet door. Eind 2013 nog startte een beheerbedrijf onder leiding van Frans Bakker een actie, met als doel de Scheveningse Pier te redden. De reddingsactie flopte en het geld, in totaal zo’n 23.000 euro, verdween.

Nu lijkt het er dan toch eindelijk van te komen. Toch zijn de betrokkenen sceptisch. Of zoals Aard Rog, uitbater van het pannenkoekenrestaurant op de Pier, het zegt: ‘Eerst zien, dan geloven.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.