nederland

Wat is er mis met de snorfiets?

Door Elif Isitman - 08 oktober 2014

De SP wil van de snorfiets af. Vooral in Amsterdam veroorzaakt de brommer-light volgens de partij te veel verkeersongelukken. Is het echt zo erg?

Het typisch Nederlandse fenomeen is ‘niet meer van deze tijd’. Dat zegt SP-Kamerlid Farshad Bashir woensdagochtend in De Telegraaf. Hij stelt voor dat alle bestaande snorfietsen worden opgevoerd van 25 naar 45 kilometer per uur. Daarmee worden de snorfietsen feitelijk tot brommers getransformeerd.

‘Wie langzamer wil rijden, koopt maar een elektrische fiets,’ vindt de SP’er. Bashir legt zijn voorstel donderdag voor aan de Tweede Kamer en minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) van Infrastructuur en Milieu.

Helmplicht

Het Kamerlid baseert zijn voorstel op het snorscooterprobleem in Amsterdam. Snorfietsers zijn hier betrokken bij 16 procent van de ernstige verkeersongelukken, terwijl zij iets meer dan 1 procent van het totaal aantal verkeersdeelnemers in de hoofdstad vormen. Ook rijden zij vaak te hard.

Eerder dit jaar liet minister Schultz toe dat Amsterdam lokaal een helmplicht voor snorscooters invoerde. Het punt hiervan zou zijn dat snorfietsers daarmee van het fietspad zouden verdwijnen en op de rijbaan tussen de auto’s zouden mogen rijden.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid schatte in 2013 al dat deze maatregel een daling van 38 procent van het aantal verkeersslachtoffers waarbij een snorfiets betrokken is tot gevolg zou hebben.

Alternatief

De SP is van mening dat de oplossing van Schultz van Haegen een te groot verschil veroorzaakt tussen de verkeersregels in de hoofdstad en die in de rest van Nederland. De VVD sluit zich hierbij aan. Het lijkt er daarmee op dat een meerderheid van de Tweede Kamer tegen de helmplicht van de minister zal gaan stemmen.

Bashir is daarom van mening dat zijn alternatief een oplossing biedt. Volgens het Kamerlid kunnen de huidige motoren van snorscooters het moeiteloos aan om te worden omgebouwd tot motoren die 45 kilometer kunnen rijden: ‘We zien nu dat veel mensen hun snorscooter harder laten rijden en dus feitelijk op een brommer rijden. De snorscooters kunnen meestal simpel worden omgebouwd tot bromscooter, waarvoor al een helmplicht geldt, en mogen dan niet langer op het fietspad rijden,’ vertelt Bashir in De Telegraaf.

Bashir denkt verder dat ‘voor een kleine doelgroep die echt de weg niet op durft’, een tijdelijke subsidie uitkomst zou kunnen bieden. Die zouden zij kunnen gebruiken om hun snorscooter in te ruilen voor een elektrische fiets. Een extra bonus is volgens de SP’er dat we daarmee een ‘enorme milieuwinst’ boeken, aangezien snorfietsen voor ‘gigantisch veel luchtverontreiniging zorgen’.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.