nederland

AD verwijdert alle artikelen Ramesar uit voorzorg uit archief

Door Servaas van der Laan - 22 december 2014

AD verwijdert alle artikelen die de in opspraak geraakte Trouw-verslaggever Perdiep Ramesar in het verleden voor de krant heeft geschreven. Het AD vindt het niet nodig om een eigen onderzoek in te stellen.

In het verleden schreef Ramesar voor de Haagsche Courant en later voor het AD toen de Haagse krant door de Rotterdamse krant werd ingelijfd.

Geen onderzoek

Of Ramesar ook in die periode verhalen schreef op basis van fictieve bronnen is niet zeker. Toch voelt de huidige hoofdredacteur Christiaan Ruesink niets voor een eigen onderzoek.

Tegen NRC Handelsblad zegt hij: ‘Wij zien dit als iets uit het verleden. Het speelde zich af ver voordat de huidige hoofdredactie er zat. Ramesar werkt niet meer bij ons en al zijn leidinggevenden van toen ook niet meer. Dat is toeval – het heeft vooral te maken met de reorganisatie bij De Persgroep in 2009.’

Teruggetrokken

Uit voorzorg worden wel al zijn artikelen die hij voor de krant schreef uit het archief verwijderd. Van de 1.011 artikelen die Ramesar voor Trouw schreef, trekt de hoofdredactie er 126 terug.

Dit gebeurde op basis van een onderzoekscommissie die het werk van de stadsverslaggever in Den Haag natrok. Uit het onderzoek bleek dat er grote twijfels zijn over de authenticiteit van de door Ramesar opgevoerde bronnen. Veel anonieme bronnen zijn alleen bij Ramesar bekend en lijken te zijn verzonnen, waar de verslaggever wel namen gebruikte, zijn die in veel gevallen niet traceerbaar op Google, Facebook en Linkedin.

Geen controle

Vanwege een interne structuur van goed vertrouwen kon Ramesar jaren lang ongestoord te werk gaan. Signalen over mogelijke fraude, onder meer vanuit de Schilderswijk waarover Ramesar zijn bekende ‘Shariadriehoek-verhaal’ schreef, werden door de hoofdredactie genegeerd. Toen er vorig jaar kritiek ontstond over de vele anonieme bronnen in het verhaal over de Shariadriehoek schreef de hoofdredactie in een brief dat alle bronnen bij de redactie bekend zijn. Dit blijkt achteraf een leugen te zijn geweest.

Na ontdekking van de fraude is Ramesar door Trouw op staande voet ontslagen. Ramesar vecht zijn ontslag aan bij de rechter en weigert, tot de zitting, ieder inhoudelijk commentaar.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.