nederland

Media: Farids zoon is nu een ‘martelaar’, en meer…

Door Servaas van der Laan - 20 januari 2015

De Volkskrant vertelt het verhaal van Farid die zijn zoon kwijtraakte in Syrië. En internationale media doen melding van de massaexecutie van dertien tienerjongens in IS-bolwerk Raqqa.

  • De 17-jarige Achraf had nog een hele toekomst voor zich, maar hij stierf een zinloze dood in Syrië. Een ‘martelaarsdood’ heet dat in de ogen van de ronselaars die de tiener gek hebben gemaakt. In de Volkskrant vertelt vader Farid (45) dat hij er alles aan heeft gedaan om zijn zoon tegen te houden, maar hij kon niet op tegen de ‘baardmannen’ die de tiener manipuleerden. Farid beklaagt zich over instanties die te weinig hulp hebben geboden. ‘Ik werd weggezet als een gevaarlijke gek,’ zegt hij. ‘Als de instanties, de AIVD, de huisarts, de politie, de radicaliseringsdeskundige naar mij hadden geluisterd en hadden ingegrepen, was Achraf niet gegaan en nu nog in leven’. De vader vroeg instanties om het paspoort van zijn zoon af te pakken. Of hij zelf pogingen heeft gedaan dit te doen, vertelt het verhaal niet. Achraf vloog met een vlucht van Turkish Airlines naar Turkije en ging zo door naar Syrië. Zijn naam stond geregistreerd, maar de douane liet hem gaan. Eenmaal in Syrië zou Achraf na een tijd spijt hebben gekregen en terug willen gaan. Maar toen was het te laat.
  • Naar een wedstrijd van je nationale voetbalteam kijken, kan dodelijk zijn in IS-bolwerk Raqqa. Dertien tienerjongens die naar Irak-Jordanië voor de Azië-Cup hadden gekeken, zouden zijn geëxecuteerd. Volgens de tribale regelgeving die de IS-bezetters de bevolking hebben opgelegd, zou het kijken naar voetbal verboden zijn. Dat meldt althans een activistische verzetsbeweging op zijn website. Verschillende internationale media in onder meer Groot-Brittannië en Italië hebben het bericht overgenomen. De berichten kunnen hoe dan ook nauwelijks op waarheid worden gecontroleerd. Er zijn geen westerse journalisten actief in het gebied.
  • Premier Mark Rutte (VVD) zou het jaarlijkse kerstinterview met weekblad Elsevier hebben afgezegd vanwege een publicatie over VVD-Kamerlid Mark Verheijen. Dat schrijft Paul Jansen in een column in De Telegraaf. Elsevier schreef vorig jaar dat Verheijen zich als wethouder in Roermond heeft laten betalen door de zakenpartner van Jos van Rey. ‘De VVD spreekt dit met klem tegen. Het weekblad Elsevier, dat het verhaal bracht, kreeg de toorn van de partij over zich heen. Zelfs het jaarlijkse kerstinterview met premier en VVD-leider Mark Rutte werd afgezegd,’ schrijft Jansen. Weekblad Elsevier weet niet meer dan dat het interview ‘werd afgezegd’. Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst ‘was een ander aan de beurt’.
  • CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt kan deze dagen op stevige belangstelling rekenen in de Turkse media. Hij is in het bezit van geheime bewijsstukken over Turkse wapenleveranties aan jihadisten in Syrië, meldt Trouw. Omtzigt en zijn fractiegenoot Raymond Knops positioneren zich al langer als activistische critici van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan, vervolgstappen in Turkse EU-toetreding en de mensenrechten in het land. Maar met de documentenkwestie heeft minister van Buitenlandse Zaken Bert Koenders (PvdA) er een probleem bij in het hoofdpijndossier Turkije. De zaak begon te spelen onder Koenders’ voorganger Timmermans. Op 17 oktober bevroeg Omtzigt hem over uitspraken van de Turkse oppositieleider Kilicdaroglu. Die zou een proces-verbaal en getuigenverklaringen hebben ingezien over een wapentransport van de Turkse inlichtingendienst. Na zijn Kamervragen in oktober kreeg ook Omtzigt de documenten in handen. De Turkse regering heeft de documenten inmiddels tot staatsgeheim verklaard.
  • De Rotterdamse haven wordt grondig uitgebaggerd. Dat is dringend nodig om de concurrentie van vooral Antwerpen voor te blijven, stelt het Havenbedrijf in het AD. ‘Megaschepen moeten er terechtkunnen.’ De ‘Poort van Europa’ dreigt de komende jaren vooral olietankers mis te lopen, omdat die bij concurrent Antwerpen beter uit de voeten kunnen. Het uitdiepen van de Nieuwe Waterweg rond oliebedrijven als Shell-Pernis moet voorkomen dat de overslag van olie verder terugloopt in de Rotterdamse haven.
  • Het Commissariaat voor de Media heeft forse kritiek op het contract dat de NOS sloot met de eredivisie over het uitzenden van de voetbalsamenvattingen. Volgens de mediawaakhond is de publieke omroep op die manier dienstbaar aan het maken van winst door derden. Dat schrijft De Telegraaf. ‘De NOS heeft bij de aankoop van de samenvattingen afgesproken dat in zijn programma’s een platform zou worden geboden voor de groei van de betaalzender FOX Sports’, stelt het commissariaat, dat zijn onderzoek vervolgt en ook naar andere betrokken partijen gaat kijken zoals de Ster. Het commissariaat legde de NOS in december vorig jaar een last onder dwangsom op, die kan oplopen tot maximaal één miljoen euro. De omroep paste de afspraken aan, maar die gaan het commissariaat niet ver genoeg: ‘Ook met de nieuwe, minder vergaande afspraken blijft de NOS zich dienstbaar maken aan de commerciële belangen van FOX Sports en dat is in strijd met de Mediawet.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.