nederland

Waar is aangepaste dienstregeling van NS op gebaseerd?

Door Tom Reijner - 28 januari 2015

Reizigers die donderdag met de trein naar hun werk rijden, kunnen maar beter even opletten. Er is een aangepaste dienstregeling van kracht vanwege het verwachte ‘grillige winterweer’.

Grote kans op vertraging dus, omdat door het gewijzigde spoorboekje 20 procent van de treinen niet zal rijden. Volgens het spoorbedrijf komt er zo meer ruimte vrij op het spoor ‘om winterse storingen aan infrastructuur of materieel beter op te vangen’.

Maar heel wat mensen vragen zich af waarom: er is toch nog geen vlokje sneeuw gevallen? Ook onder weermannen- en vrouwen.

Waar is de beslissing voor een aangepaste dienstregeling nu precies op gebaseerd? En wat kunnen we wat betreft de verwachte sneeuw vannacht en morgen verwachten?

Gladheid

Het KNMI waarschuwt inderdaad dat er kans is op sneeuw, door winterse buien die vanaf vannacht via de Noordzee het land inkomen. Daarom is, met uitzondering van de kustprovincies Zeeland, Noord- en Zuid-Holland, code geel in werking gesteld. Dat is een waarschuwing voor gevaarlijk weer.

Er kan plaatselijk gladheid optreden als er winterse neerslag naar beneden komt. Echt vriezen gaat het overigens niet: de temperatuur zal alleen in een stevige bui tot het vriespunt dalen. Ook andere weerbureaus als Weerplaza en Weeronline verwachten dat er wat ‘droge sneeuw’ (sneeuw die blijft liggen) valt. Toch wat overdreven om dan bij voorbaat een aanzienlijk deel van de treinen te schrappen.

Buienlijnen

De NS redeneert als volgt: de intensiteit van (winterse) buien valt moeilijk te voorspellen, zeker niet in het Nederlandse zeeklimaat. Zo is de temperatuur van het water van de Noordzee van invloed op de hoeveelheid neerslag die uiteindelijk zal vallen. Bij buienlijnen verschilt het van plaats tot plaats waar de meeste sneeuw, hagel of regen naar beneden komt.

Buien blijven nog wel eens lang boven een gebied hangen. Soms is het erger dan vooraf werd voorzien, en daar willen de Nederlandse Spoorwegen op voorbereid zijn.

De NS, ProRail (de spoorbeheerder) en de overheid zien liever minder treinen rondrijden bij winterweer, dan dat het hele treinverkeer volledig ontwricht raakt, is te lezen op de NS-website.

Dat is de keuze die wordt gemaakt – ook al blijkt achteraf dat een aanpassing van het spoorboekje helemaal niet nodig is geweest.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.