nederland

Emotie belangrijker dan feiten voor BNN-docu over Syriëgangers

Door Servaas van der Laan - 25 februari 2015

In de Nederlandse BNN-documentaire Paradijsbestormers over Syriëgangers zijn bewust dramatische beelden gebruikt die van YouTube afkomstig waren. Documentairemaakster Floor van der Meulen zegt voor de emotie en kijkervaring te zijn gegaan, niet voor de feiten.

Dat meldt journalist Harald Doornbos op zijn website en in lokale kranten.

Drama

In de gesubsidieerde documentaire, die ook door elsevier.nl als kijktip werd gesignaleerd, wordt een dramatische gebeurtenis in beeld gebracht van een bloedbad in Syrië. Omdat even daarvoor is te zien dat Van der Meulen de camera aan Syriërs in een ambulance meegeeft, lijkt het alsof het bloedbad vanuit deze ambulance wordt gefilmd.

‘Nadat de ambulance vanuit Turkije de grens met Syrie passeert, zien we vervolgens vanuit een voertuig gefilmde amateurbeelden van een verschrikkelijk bloedbad. Overal rookwolken en in brand staande auto’s. Krijsende mannen slepen met lijken, gewonden worden in een ambulance getild. “Help met dragen” roept een radeloze jongen, “haal een ambulance!” schrijft Doornbos. Vervolgens komt de Syrische man weer in beeld aan wie Van der Meulen de camera heeft gegeven. ‘Daar is de ambulance,’ roept deze Syriër. ‘Darkoubi, is hij dood? Oh God, nee toch?’ zegt hij vervolgens. De hele passage schept het beeld alsof alles zich achter elkaar heeft afgespeeld en dat het allemaal door de camera van Van der Meulen is gefilmd.

In werkelijkheid blijken de beelden van het bloedbad van YouTube te zijn gehaald. Het ging bovendien om een dubbele autobom in Bab al Hawa, ongeveer honderdvijftig kilometer van de plek waar de documentairemaakster zich bevond, zegt Doornbos.

Van der Meulen geeft geschrokken toe dat er inderdaad is geknipt en geplakt met beelden die van YouTube afkomst waren. De ambulancebeelden en het bloedbad hadden in werkelijkheid niets met elkaar te maken. Maar dat is volgens Van der Meulen niet erg want ‘ik ben documentairemaakster, ik monteer niet op feiten,’ zegt ze tegen Doornbos. ‘Ik heb toen besloten voor de emotie en de kijkervaring te gaan, niet voor de feiten.’

De documentairemaakster beweert dat de rest van haar documentaire wel klopt: ‘alles valt te verifiëren’. Volgens BNN/VARA is in de aftiteling aangegeven dat er gebruik is gemaakt van bestaande beelden.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.