nederland

Hoe een Nederlandse KDC-10 op 8 kilometer hoogte F-16’s voltankt

Door Eric Vrijsen - 16 maart 2015

Ze zijn al sinds 1995 de werkpaarden van de luchtmacht. In NAVO-verband tanken Nederlandse KDC-10’s Poolse F-16’s bij boven Oost-Europa. Maar hoelang houden de stokoude KDC-10’s dit nog vol?

Ruim twintig jaar geleden nam de ­Koninklijke Luchtmacht enkele DC-10’s over van Martinair. Het idee was de toestellen om te bouwen tot tankers, zodat oefenende F-16’s in de lucht konden worden bijgetankt en niet al na anderhalf uur dienden terug te keren naar hun thuisbasis.

Omgebouwd tot KDC-10 zijn de toestellen al sinds 1995 de werkpaarden van de luchtmacht. Doet zich ergens in de wereld een ramp voor, dan vliegen KDC-10’s vanuit Eindhoven hulpgoederen in. Het laadruim kan worden omgebouwd tot passagiers­cabine voor troepentransport.

Geluiden

In NAVO-verband worden Poolse F-16’s bijgetankt boven Oost-Europa. Sergeant-majoor René en adjudant Herman bedienen de uitschuifbare ‘boom’ onder de romp van de KDC-10. Ze turen op 3D-schermen en zien de F-16 langzaam het uiteinde van de boom naderen.

Ze kunnen de piloot via een radioverbinding aanwijzingen geven, maar dan kan de vijand die geluiden oppikken. Liever dirigeren ze elke F-16 met gekleurde lampjes aan de onderkant van de KDC-10 naar het uiteinde van de boom. Vlak achter de cockpit heeft de F-16 een brandstofopening, die aan de boom moet vastklikken.

Dan wordt 1.500 liter ­kerosine in de tank van de F-16 gespoten. Eenmaal bijgetankt, komen de toestellen nog even aan stuurboordzijde om zich netjes af te melden.

Hoelang houden de stokoude KDC-10’s dit nog vol? Kabinet en ­Kamer beslissen dit jaar over de aanschaf van vier tankers/vrachtvliegtuigen Airbus 330 MRTT. Noorwegen, Polen en België haken aan bij dit project.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.