nederland

Piloten niet blij met overhaaste maatregel tegen suïcidale piloot

Door Servaas van der Laan - 31 maart 2015

De maatregel om verplicht minimaal twee personen in de cockpit te houden, is gebaseerd op ‘emotiemanagement’ en niet op een gedegen afweging. Het is niet bekend of de maatregel risico’s wegneemt of juist vergroot.

Dat zegt Steven Verhagen, directeur van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), tegen elsevier.nl.

Emoties

Verhagen, zelf gezagvoerder op een Airbus, vindt dat die maatregel ‘is gebaseerd op emotiemanagement en niet op een gedegen afweging’. ‘Die kan pas gemaakt worden op het moment dat het onderzoek is afgerond of dat er voorlopige bevindingen en aanbevelingen zijn,’ zegt Verhagen.

Na de crash van de Germanwings-Airbus vorige week in de Zuid-Franse Alpen is in de media de discussie losgebarsten of een (co-)piloot wel alleen zou moeten zijn in de cockpit. Voor Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen is het bijvoorbeeld verplicht om altijd twee personen in de cockpit te hebben. Moet een piloot naar de wc, dan neemt een lid van de cabinebemanning zijn of haar plaats in. Na de crash van Germanwings voeren steeds meer luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, de maatregel in.

Ratio vs. emotie

‘Security-afwegingen moeten gemaakt worden op basis van ratio en niet op basis van emotie,’ vindt Verhagen die bovendien zijn vraagtekens heeft of de maatregel wel werkbaar is. ‘Iedereen heeft zijn taken aan boord en dit gaat een verstoring daarvan opleveren, helemaal bij de kleinere toestellen. Veiligheid, maar ook werkbaarheid zijn cruciale termen.’

Hoe dat er in de werkelijkheid uitziet vertelt een gezagvoerder die onlangs met de nieuwe maatregel werd geconfronteerd tijdens een vlucht naar Parijs. ‘Met de belachelijke werkdruk van de stewardessen tijdens de vlucht is het simpelweg niet meer mogelijk de cockpit uit te gaan voor onze crew tijdens een 2-mans operatie,’ zegt hij. In de regel komt het er dus op neer dat de piloten niet meer even hun benen kunnen gaan strekken op een moment dat de vlucht dat zou toelaten.

De vraag blijft of de haastig doorgevoerde maatregel in dit geval geen middel is dat erger is dan de kwaal. Verhagen: ‘100% veiligheid bestaat niet en de vraag is of we niet achteruit marcheren door dit in te voeren.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.