nederland

Een kwart miljoen euro subsidie voor een stuk doek in Zeeland?

Door Gertjan van Schoonhoven - 10 april 2015

Op 5 juli wacht het Tour de France-peloton een hopelijk winderige finish op de Neeltje Jans. Plus: Primark als deus ex machina en Chinezen in Noord-Holland

Neeltje Jans

Een kwart miljoen euro subsidie voor een stuk doek in Zeeland? Jawel, maar niet zomaar een stuk doek. Op 5 juli eindigt de tweede etappe van de Tour de France na hopelijk 166 kilometer fikse tegenwind op de Neeltje Jans. Dat wordt niet alleen een schitterende finish, maar ook een historische.

Het is de eerste keer dat de Tour finisht in Zeeland – toch een provincie met een rijke wielergeschiedenis. Het ministerie van Sport draagt flink bij, melden RTV Utrecht en de Provinciale Zeeuwse Courant: ook 2 miljoen euro voor Utrecht, waar de Tour van 2015 op 4 juli begint.

Dat Zeeland een finishplaats zou worden, lekte op een grappige manier uit: doordat de Franse wielerbond A.S.O. duizend hotelkamers in Zeeland wilde boeken.

Tilburg

De razendpopulaire betaalbarekledingketen Primark geldt als deus ex machina voor elke kwakkelende binnenstad, dus dat ook Tilburg achter de Ieren aanzit, is te begrijpen. Een jaar geleden kwam naar buiten dat de gemeente daar zelfs geld voor over heeft – althans, dat geldt als ‘bespreekbaar’.

Nu meldt het Brabants Dagblad op basis van ‘ingewijden’ dat architect Sjoerd Soeters een ontwerp maakte voor een Primark-vestiging op de locatie waar nu nog Stadskantoor 3 staat.

Zijpe

Zaanse Schans? Keukenhof? Welnee, een beetje jonge Chinees mijdt dit soort toeristenfuiken als de pest en kiest voor de kop van Noord-Holland, waar in dit jaargetij het ‘grootste aaneengesloten bloembollen­gebied van de wereld’ kleurig ligt te pronken.

Héérlijk om doorheen te fietsen. Promotiestichting Bloeiend Zijpe verwacht volgens RTV Noord-Holland tot 10 mei – dankzij een speciale reisorganisatie – een enorme toeloop van jonge Chinezen en lanceert daarom een Chinese website.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.