nederland

Ultieme Godwin op voorpagina De Limburger

Door Servaas van der Laan - 23 april 2015

Dagblad De Limburger heeft zich donderdag de woede op de hals gehaald door de bootimmigranten op de Middellandse Zee te vergelijken met de miljoenen slachtoffers van de Holocaust. ‘Toen treinen, nu schepen,’ schrijft de krant op de voorpagina.

Aan de hysterische sentimenten rond de bootimmigranten op de Middellandse Zee lijkt voorlopig geen einde te komen. Het drama in Zuid-Europa is al sinds het uitbreken van de Arabische Lente in 2011 gaande, maar nu pas lijkt de boodschap ook in Nederland te zijn geland. Met melodramatische uitingen in media tot gevolg.

Uitschieters

Na eerdere emotionele uitschieters van onder anderen RTL-nieuwslezer Roelof Hemmen en AD-journalist Chris Klomp deed dagblad De Limburger er donderdag nog even een schepje bovenop door de op zee verdronken migranten te vergelijken met de miljoenen slachtoffers van de Holocaust.

‘Toen treinen, nu schepen,’ is te lezen op de voorpagina. Bij de tekst prijkt de foto van Settela Steinbach, het Sinti-meisje dat werd gefotografeerd bij de deur van een trein vlak voordat zij naar Auschwitz werd gedeporteerd om vergast te worden. Onder die foto plaatste de krant een ‘still’ uit een Vice-documentaire van een maand oud. Op het beeld is het ontzielde lichaam te zien van een meisje dat de overtocht naar Europa niet heeft overleefd.

Lastige vergelijking

‘Over het verdronken meisje wier lichaam moederziel alleen in de Middellandse Zee dreef, weten we niets – niet wie haar moeder was, niet of ze broertjes en zusjes of andere familieleden had, niet waar ze vandaan kwam, niet wat haar dromen waren of hoe oud ze was. Maar net als Settela verdient ook zij het om een naam te krijgen,’ schrijft redacteur Frans Stoks.

‘Natuurlijk kloppen historische parallellen nooit helemaal,’ geeft hij toe. ‘Maar hoe voorkomen wij dat over zeventig jaar onze kleinkinderen zich afvragen waarom wij een van de grootste tragedies van onze tijd op “Onze zee” niet hebben weten te voorkomen?’

De bizarre voorpagina bracht nogal wat reacties teweeg. Hieronder vindt u een selectie:

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.