nederland

Media: ‘Cruciale week voor asiel- en migratiebeleid EU’

Door Servaas van der Laan - 11 mei 2015

Het wordt een ‘cruciale week’ voor het asiel- en migratiebeleid in de Europese Unie (EU), schrijft Trouw. En volgens De Telegraaf kost een ‘kolendeal’ in het Energieakkoord belastingbetalers miljarden.

  • ‘De Europese Unie wacht deze week een zwaar eindexamen in het bijvak solidariteit,’ schrijft Trouw. De krant schrijft over het voorstel van de Europese Commissie om asielzoekers te spreiden over alle lidstaten dat woensdag in Brussel wordt gepresenteerd. Italië, Duitsland en Zweden zijn voorstander van het plan, maar in Oost-Europa en in Portugal zijn ze er minder happig op. ‘Nu dragen tien EU-landen, waaronder Nederland, bijna alle lasten. Andere landen doen nagenoeg niets, vooral de wat nieuwere lidstaten in Oost-Europa, maar ook Portugal,’ schrijft Trouw.
    Volgens de krant is het niet realistisch dat het plan er doorheen zal komen. ‘Het quotasysteem kan er alleen komen als alle lidstaten het willen. Dat lijkt op dit moment een utopie’.
  • Consumenten moeten meer gaan betalen voor hun energierekening omdat het kabinet de kolentaks voor energieproducenten heeft geschrapt. In de komende dertig jaar zouden consumenten zo tot wel vier miljard euro moeten betalen, schrijft De Telegraaf die zich op cijfers van onderzoeksbureau DNV GL baseert.
    In het energieakkoord werd afgesproken dat oude kolencentrales uiterlijk in 2020 dichtgaan om CO2-uitstoot te beperken. De energiebedrijven bedongen dan wel dat voor hun overige kolencentrales geen heffing over de kolen hoeft te worden betaald. Energie-afnemers moeten het gat op de begroting opvullen. De kolentaks is niet de enige boosdoener in het energieakkoord. Met name de bouw van windmolens kost Nederlandse belastingbetalers vele miljarden euro’s.
  • Vrouwen worden binnenkort toegelaten bij de onderzeedienst van de marine. Dat heeft commandant Hugo Ammerlaan van de onderzeedienst tegen het AD gezegd.
    ‘Het is niet meer van deze tijd dat we alleen mannen toelaten, we zijn zo ongeveer het laatste moderne land ter wereld dat het niet doet.’ Defensie wil nieuwe onderzeeërs bouwen, maar kampt met een tekort aan goed personeel.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.