nederland

Mansveld wil duidelijkheid over ‘ziekmakende’ vliegtuiglucht

Door Nina Bogosavac - 02 juni 2015

Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) stelt een Nationale Adviesgroep Cabinelucht in om antwoord te krijgen op de vraag of de lucht in vliegtuigcabines ziekmakend is. Zij reageert daarmee op berichten over chemische verbindingen (tcp’s) die vooral onder piloten en cabinepersoneel ziektes zou veroorzaken.

De Adviesgroep – met daarin vliegmaatschappijen, luchtvaartpersoneel en onderzoeksinstituten – moet de staatssecretaris adviseren over de Nederlandse inbreng in Europese onderzoekstrajecten. Ook bekijkt de groep of extra internationaal onderzoek wenselijk is.

Verdeeldheid

Kennis en uitgebreid onderzoek over mogelijk schadelijke stoffen ontbreekt vooralsnog: luchtvaartmaatschappij KLM erkende weliswaar twee jaar geleden dat er mogelijk schadelijke stoffen in de cabinelucht zitten, maar die zouden dusdanig klein zijn dat je er niet ziek van kan worden.

KLM stemde in met medewerking aan een onderzoek naar de luchtkwaliteit toen een piloot van hen als dwangmiddel een kort geding aanspande. Hij had last van gezondheidsklachten. Volgens hem waren deze gevolg van blootstelling aan het synthetische oliemengsel TCP in de cockpit.

De chemische deeltjes, afkomstig van verbrande motorolie, zijn in lage dosis aanwezig in de cabine. De lucht komt de cabine in doordat de verversing via de motoren verloopt. Het kort geding van de KLM-piloot was de eerste juridische procedure in Nederland over de luchtkwaliteit binnen vliegtuigen.

Onderzoek

Het AMC deed in 2010 naar aanleiding van klachten onder vliegtuigbemanningen onderzoek naar geheugenproblemen.  Een klein aantal personen (24) werd onderzocht, gebruikelijk bij een zogenoemde pilotstudie om te kijken of er een groter onderzoek moet plaatsvinden zoals nu het geval is.

Uit het onderzoek werd geconcludeerd dat er onvoldoende bewijs is om te kunnen spreken van een beroepsziekte veroorzaakt door blootstelling aan verontreinigende stoffen en dan in het bijzonder TCP in de lucht van de cockpit en cabine. Een groot, internationaal onderzoek moet soelaas bieden.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.